حملهٔ اسراییل در کرانه غربی ۱۲ کشته برجا گذاشته است

در جریان عملیات نظامیان اسراییلی بر یک کمپ آوارگان فلسطینی در کرانهٔ غربی که روز دوشنبه آغاز شد، تا کنون کم از کم ۱۰ فلسطینی جان باخته اند.

مقامات صحی فلسطین روز سه شنبه چهارم جولای ( ۱۳ سرطان) گفتند که در جریان شب گذشته دو نفر کشته و چندین تن زخمی شدند که آمار تلفات را به ۱۲ کشته و ۱۰۰ زخمی رساند.

اردوی اسراییل اعلام کرده است که طی این عملیات ۱۲۰ مرد مسلح مظنون را بازداشت کرده و اسلحه و مهمات را از کمپ "جنین" کشف و ضبط کرده است.

هلال احمر فلسطین اعلام کرده است که از زمان حملهٔ اسراییل، حدود سه هزار نفر این کمپ را ترک کرده اند.

در این عملیات طیاره‌های بدون سرنشین، بولدوزرها و صدها نظامی اسراییلی اشتراک کرده بودند. مقامات اسراییلی آن را "عملیات ضد تروریزم" خوانده اند.

فلسطین، اردن، مصر و سازمان همکارهای اسلامی که شامل ۵۷ کشور می‌شود، این خشونت‌ها را محکوم کرده اند.

نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست‌ جمهوری فلسطین گفت: "مردم فلسطین در مقابل این تجاوزات وحشیانه زانو نخواهند زد، تسلیم نخواهند شد، پرچم سفید را بلند نخواهند کرد و بر سرزمین خود ثابت قدم خواهند ‌مانند."

وزارت خارجه ایالات متحده روز دوشنبه با نشر اعلامیه‌ای گفت که درگیری‌ها را از نزدیک نظارت می‌کند و با تاکید بر لزوم همکاری نیروهای امنیتی اسراییل و فلسطین برای بازگرداندن صلح، افزود: "ضروری است که تمام اقدامات احتیاطی ممکن برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان انجام شود."

حمله بر کمپ جنین در حالی رخ داده است که مقامات اسراییلی با فشار فزاینده‌ای برای پاسخ سخت به حملات ضد اسراییلی که ماه گذشته چهار اسراییلی را کشت، مواجه استند. جنین از بهار سال ۲۰۲۲ به اینسو محراق خشونت‌ها بین اسراییل و فلسطین بوده است.

لن هستینگز، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در مناطق فلسطینی، در تویتی گفت که "از مقیاس عملیات نیروهای اسراییلی نگران است". او گفت که سازمان ملل متحد در حال بسیج کردن کمک‌های بشردوستانه است.

هفته گذشته، شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار خویشتنداری شد و از اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها خواست که "از اقدامات یکجانبه‌ای که به تنش‌ها دامن می‌زند، خودداری کنند".

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های فرانس پرس، اسوشیتد پرس و رویترز استفاده شده است.