جنرال اسراییلی: رهبران سیاسی باید شایستگی رهبری نظامیان را داشته باشند

دن گولدفوس، فرمانده فرقهٔ ۹۸ اردوی اسراییل (راست)

یک جنرال اسراییلی در اظهارات نادر از رهبری سیاسی این کشور انتقاد کرده و گفته است که رهبران سیاسی باید شایستگی رهبری سربازانی را داشته باشند که در خاک فلسطین علیه حماس می‌جنگند.

برید جنرال دن گولدفوس، فرمانده فرقهٔ ۹۸ اردوی اسراییل مستقر در شهر جنوبی خان یونس غزه در اظهاراتی که روز چهارشنبه ۱۴ مارچ (۲۴ حوت) از تلویزیون اسراییل پخش شد، در مورد رهبران سیاسی کشورش گفت: "شما باید شایستگی ما را داشته باشید." او از آنها خواست تا "افراط را کنار زده و با هم متحد شوند".

این جنرال نظامی متعاقباً توسط رهبری نظامی به دلیل اظهارنظرهایش احضار شد. او تابوی طولانی مدت عدم دخالت افسران نظامی در سیاست اسراییل را شکسته است.

گولدفوس گفت: "ما از مسوولیت فرار نخواهیم کرد. (اما) در مقابل شکست عمیق خود در هفتم اکتوبر سرخم می‌کنیم. اما در عین حال به جلو پیش می‌رویم."

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل تاکنون شخصاً مسوولیت شکست استخباراتی را که منجر به حمله هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل شد، نگرفته و گفته است که هر گونه تحقیقات رسمی باید پس از جنگ انجام شود.

به گفتهٔ اردوی اسراییل، از زمان آغاز حمله زمینی اسراییل به غزه در ۲۷ اکتوبر، ۲۴۹ سرباز اسراییلی در خاک فلسطین کشته شده اند.

گولدفوس همچنان از معافیت یهودیان افراطی ارتدوکس از خدمت سربازی در اردو انتقاد کرده و از رهبران سیاسی کشورش خواست که اطمینان حاصل کنند که "همه" بطور یکسان در خدمت سربازی ثبت نام کنند.

اکثر مردان یهودی طبق قانون ملزم به خدمت در اردوی اسراییل هستند، اما اعضای اقلیت ارتدوکس افراطی مدت‌هاست که از معافیت‌های گسترده برخوردار شده‌اند.

اما پس از حمله هفتم اکتوبر توسط حماس، بحث روی معافیت این اقلیت داغ شده و بر ایتلاف حکومت نتنیاهو که به متحدان افراطی ارتدوکس متکی است، فشار وارد کرده است.

تاکنون نه صدراعظم نتنیاهو و نه هم یواف گالانت، وزیر دفاع اسراییل علناً به اظهارات گولدفوس پاسخ نداده اند.