اسراییل می‌گوید براهداف نظامی ایران حمله کرده است

اردوی اسراییل اوایل روز شنبه ۲۶ اکتوبر (پنجم عقرب) اعلام کرد که در واکنش به حملات ایران،"حملات دقیق" را بالای اهداف نظامی در ایران انجام داده است.

اردوی اسراییل در بیانیه‌ای در شبکهٔ تلگرام نگاشته است: "در پاسخ به ماه‌ها حملات متداوم رژیم در ایران علیه دولت اسراییل – در حال حاضر نیروهای دفاعی اسراییل حملات دقیق را بالای اهداف نظامی در ایران انجام میدهند."

در بیانیه آمده است که ایران و گروه‌های نیابتی آن در منطقه از هفتم اکتوبر سال گذشته در هفت جبهه، به شمول حملات مستقیم از خاک ایران به سراییل حمله کرده و مانند هر کشور مستقل دیگر در جهان، "دولت اسراییل حق و وظیفه دارد که پاسخ بدهد."

اردوی اسراییل گفته است: "قابلیت‌های دفاعی و تهاجمی ما کاملا بسیح شده و ما هر کاری که لازم باشد برای دفاع از دولت اسراییل و مردم اسراییل انجام خواهیم داد."

رسانه‌های ایرانی نیز روز شنبه اعلام کردند که صدای چندین انفجار در تهران، پایتخت این کشور، شنیده شده است، اما در مورد اینکه این حملات تلفاتی در پی داشته یا نه، جزییات ارایه نکرده اند.

تلویزیون دولتی ایران درابتدا، بدون ارایه جزییات بیشتر، اعلام کرد که صدای شش انفجار در اطراف تهران شنیده شده است.

اما بعداً گفت که انفجارهای شنیده شده در اطراف پایتخت ناشی از "فعال شدن سیستم دافع هوا" در برابر حمله اسراییل بوده است.

این تلویزیون گفته است: "انفجارهای بلند که در اطراف تهران شنیده می‌شد، مربوط به فعال شدن سیستم دفاع هوایی در برابر اقدامات رژیم صهیونیستی بود که به سه نقطه خارج از شهر تهران حمله کرد."

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به تاریخ اول اکتوبر کم از کم ۲۰۰ میزایل بالستیکی را به سمت اسراییل پرتاب کرد و اعلام کرد که این حملات را به انتقام از کشته‌شدن اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس در تهران، کشته شدن حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان و عباس نیلفروشان، یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران در حملۀ هوایی نظامیان اسراییلی در بیروت، پایتخت لبنان، انجام داده است.

اسراییل، متحد امریکا، که با گروه حماس در غزه و با حزب‌الله در لبنان درگیر جنگ است، تعهد کرده بود که به حملات میزاییلی ایران پاسخ خواهد داد.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، پس از حمله ایران هشدار داد که ایران با حملات میزاییلی بر اسراییل اشتباهی بزرگی را مرتکب شده و بهای آن را خواهد پرداخت.

واکنش‌ها

قصر سفید با تایید این خبر گفته است که حملات اسراییل به اهداف نظامی در ایران "یک عمل دفاع از خود" است که در واکنش به حملات میزایل‌های بالستیکی ایران در اوایل ماه جاری انجام شده است.

شان ساویت، معاون سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، گفت: "ما مطلع استیم که اسراییل حملات هدفمندی را علیه اهداف نظامی در ایران به عنوان دفاع از خود و در پاسخ به حملات میزایل‌های بالستیک ایران علیه اسراییل به تاریخ اول اکتوبر، به راه انداخته است. "

یک مقام دفاعی ایالات متحده به صدای امریکا گفت که اسراییل قبل از آغاز عملیات علیه ایران امریکا را مطلع ساخته بود.

اما او تاکید کرد : "ما دخیل نیستیم."

یک مقام دیگر دفاعی ایالات متحده به صدای امریکا تایید کرد که تمام نیروهای اضافی ایالات متحده که وزرات دفاع امریکا در اوایل ماه دستور استقرار آنها را در شرق میانه داده بود، قبل از حمله اسراییل بر ایران، به منطقه رسیده بودند.

رسانه‌های امریکایی به قول از مقامات اسراییلی گفته اند که در این حمله اسراییل تاسیسات هسته‌ای و نفتی ایران را هدف قرار نداده است.