بلینکن: ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی می‌تواند صلح را تامین کند 

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده (چپ) با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، در جریان سفرش به شرق میانه، امروز هفتم جنوری (۱۷ جدی) با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، ملاقات کرده و بر تامین صلح برای فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها تاکید کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، با نشر اعلامیه‌ای گفت که بلینکن در این دیدار "تعهد ایالات متحده را برای نیل به صلح پایدار و امنیت برای اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها از طریق ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی، برجسته کرد".

بر اساس اعلامیه، انتونی بلینکن همچنان بر مخالفت واشنگتن بر بیجا شدن اجباری فلسطینی‌ها در نوار غزه و سواحل غربی رود اردن تاکید کرد و به هماهنگی نزدیک برای ادامهٔ فراهم آوری کمک‌های بشری به غزه، با اردن توافق کرد.

در این حال، قصر شاهی اردن گفت که ملک عبدالله از وزیر خارجهٔ ایالات متحده خواسته است که برای تامین آتش‌بس در نوار غزه، فشار‌ها را افزایش دهد تا بحران بشری که در نتیجهٔ جنگ سه ماه گذشته به میان آمده است، پایان یابد.

واشنگتن تا اکنون دوبار در شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ها در مورد آتش‌بس میان حماس و اسراییل را ویتو کرده است، اقدامی که خشم کشورهای عرب را بر انگیخته است.

در اعلامیهٔ قصر شاهی اردن آمده است که ملک عبدالله به بلینکن علیه "عواقب فاجعه‌بار" ادامهٔ پرخاشگری در برابر غزه هشدار داد. پادشاه اردن گفته است که بحران بشری غزه باید پایان یابد.

جنگ میان حماس و اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر آغاز شد. مقامات اسراییلی گفته اند که تندروان حماس در جریان حمله بر اسراییل ۱۱۴۰ نفر را کشته و کم و بیش ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

پس از آن در جریان حملات اسراییلی بر غزه، به گفتهٔ مقامات صحی فلسطین، ۲۲۸۳۵ نفر در غزه کشته شده اند که بیشتر شان زنان و کودکان بوده اند.

ایالات متحده به کرات از کشته شدن غیرنظامیان انتقاد کرده و از اسراییل خواسته است تا برای حفاظت از غیرنظامیان اقدامات بیشتری را اتخاذ کند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های فرانس‌پرس و اعلامیهٔ وزارت خارجهٔ ایالات متحده استفاده شده است.