واکنش به بمباردمان غزه؛ اردن سفیر خود را از اسراییل 'فوراً' فرا می‌خواند

آوار بجامانده از ساختمانی در غزه که هدف حملات هوایی نظامیان اسراییلی قرار گرفت، چهارشنبه اول نومبر ۲۰۲۳

حکومت اردن روز چهارشنبه اول نومبر (دهم عقرب) اعلام کرد که در اعتراض به حملات اسراییل بر غزه، سفیر خود را از اسراییل فوراً فرا می‌خواند.

وزارت خارجۀ اردن با نشر بیانیه‌ای ضمن تقبیح حملات اسراییل که به گفتۀ این وزارت "منجر به کشتار مردم بی‌گناه غزه و فاجعۀ غیرمنتظرۀ بشری" شده، نگاشته است که "ایمان الصفدی، وزیر خارجۀ اردن تصمیم گرفته است که سفیر اردن را از اسراییل فوراً فرا بخواند."

پس از حملۀ حماس بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی منجر به کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ نفر شد و نیز کم از کم ۲۳۹ نفر دیگر از سوی جنگجویان حماس گروگان گرفته شدند، نظامیان اسراییل همه روزه نوار غزه را آماج حملات هوایی و توپخانه‌ای قرار داده است.

مقام‌های صحی در غزه که زیر کنترول حماس قرار دارد، روز چهارشنبه گفتند که از آغاز حملات اسراییل تا کنون ۸۷۹۶ نفر به شمول ۳۶۴۸ کودک در غزه کشته شده و بیش از ۲۲ هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

اردن که در سال ۱۹۹۴ به عنوان دومین کشور عربی روابط خود را با اسراییل عادی کرده بود، در سال ۲۰۱۹ نیز سفیر خود را از اسراییل فرا خوانده بود. مصر نخستین کشور عربی است که در سال ۱۹۷۹ با اسراییل صلح کرد.

در چند هفتۀ گذشته تظاهرات گسترده به حمایت از غزه و فلسطینیان در اردن برگزار شده و برخی معترضان خواستار لغو پیمان صلح میان اردن و اسراییل و انسداد سفارت اسراییل در اردن شده اند.

در دیگر کشورهای اسلامی نیز تظاهراتی به حمایت از مردم فلسطین و تقبیح حملات اسراییل بر نوار غزه برگزار شده است.

در تازه‌ترین واکنش، ایران که حامی بزرگ مالی و تسلیحاتی گروه حماس است، از کشورهای اسلامی خواسته است تا از تجارت با اسراییل به ویژه صدور نفت به آن کشور پرهیز کنند.

این در حالی است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز سه شنبه با عبدالله دوم، پادشاه اردن، که یکی از متحدان کلیدی واشنگتن است، تماس گرفته و به گفتۀ قصر سفید، دو رهبر در مورد "میکانیزم‌های فوری برای پایان خشونت، ملایمت لفظی و کاهش تنش‌های منطقه‌ای" صحبت کردند.