کمیته حفاظت از خبرنگاران: رژیم‌های مستبد در پی خاموشی خبرنگاران اند

گزارش کمیته حافظت از خبرنگاران حاکی از افزایش توقیف خبرنگاران در جهان است

کمیته حفاظت از خبرنگاران ‌می‌گوید که واکنش اسراییل در پاسخ به حمله سال گذشته حماس، سبب افزایش توقیف خبرنگاران فلسطینی در منطقه اشغالی کرانه غربی رود اردن شده است.

در گزارش تازهٔ این کمیته که روز پنجشنبه، ۱۸ دسمبر (۲۸ جدی) به نشر رسید، اسراییل در ردهٔ ششم فهرست کشورهای که دارای بیشترین تعداد خبرنگاران توقیف شده در جهان هستند، قرار گرفته است. بعد از واقعه هفتم اکتوبر، حداقل ۱۷ خبرنگار در اسراییل توقیف شده و در زندان بسر می‌برند.

در این گزارش سالانه آمده است که در طول سال گذشته تا اول ماه دسمبر، ۳۲۰ خبرنگار در کشور های مختلف زندانی شده اند که در این میان، خبرنگاران صدای امریکا و شرکای آن یعنی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و رادیو آسیای آزاد شامل است.

چین در صدر فهرست این گزارش قرار دارد و متعاقب آن، میانمار، بلاروس، روسیه و ویتنام قرار گرفته اند. ایران و اسراییل هر دو در جایگاه ششم قرار دارند و در هر کدام از این دو کشور، ۱۷ خبرنگار زندانی است.

جودی جینزبرگ، رییس کمیته حفاظت از خبرنگاران می‌گوید که "این پیام واضح است، خبرنگاران، مقتدرین را مسول قرار می‌دهند و آنهای که در قدرت هستند، اینرا تهدید کننده میابند". جینزبرگ تاکید می‌کند که این گزارش نشان می‌دهد که چگونه رژیم های مستبد، با سواستفاده از قانون "خبرنگاران را خاموش و توقیف می‌کنند".

این کمیته، توقیف بیشتر خبرنگاران فلسطینی را از ماه دسمبر ۲۰۲۳ بدین سو به ثبت رسانیده است. اسراییل حدود ۲۵ خبرنگار را از ماه اکتوبر سال گذشته توقیف کرده که تا روز چهارشنبه، ۱۹ خبرنگار هنوز در زندان بسر می‌بردند.

جنگ اسراییل و حماس، مهلک ترین درگیری برای خبرنگاران بود و تاکنون حداقل ۸۳ خبرنگار در این جنگ کشته شده اند که شامل ۷۶ خبرنگار فلسطینی، چهار خبرنگار اسراییلی و سه خبرنگار لبنانی می‌شود.

وزارت خارجه اسراییل به تقاضای صدای امریکا برای واکنش به این یافته ها، پاسخی نداد ولی در گذشته، اسراییل، هدف قرار دادن خبرنگاران را رد کرده است.

طبق این گزارش، مقامات اسراییلی، می‌توانند یک خبرنگار را بدون اتهام و فقط بر اساس اینکه آنها بر این نظرند که این خبرنگار پلان انجام جرمی را در آینده دارد، توقیف و محبوس سازند.

نگرانی از توقیف خبرنگاران در چین و روسیه

چین در زمره کشورهایست که مکرراً از اتهامات در قبال امنیت ملی برای هدف قرار دادن خبرنگاران استفاده می‌کند. چین، همواره در صف کشور های دارای بالاترین تعداد خبرنگاران محبوس، قرار داشته و امسال نیز این کشور با داشتن ۴۴ خبرنگار در بازداشت، در صدر فهرست قرار گرفت در حالیکه تقریبا نیمی از این خبرنگاران محبوس، آیغورها هستند.

سازمان ملل متحد هشدار داده بود که سورفتار چین با آیغورها می‌تواند منحیث جرم علیه بشریت تلقی شود و چندین کشور جهان بشمول ایالات متحده، این جرایم را نسل کشی خواندند ولی بیجینگ هر گونه سورفتار علیه آیغورها را رد کرده است.

سفارت چین مقیم واشنگتن دی سی، در واکنش به ایمیل صدای امریکا، گزارش های مبنی بر عدم احترام به آزادی مطبوعات توسط بیجینگ را رد کرد و این گزارش ها را کوشش برخی در ایالات متحده به "بدنامی و حمله بر چین" خواند.

در این گزارش آمده است که بیشتر خبرنگاران در کشور های خود زندانی اند، اما از ۳۲۰ خبرنگاری زندانی ۱۷ تن آنان در کشورهای خارجی زندانی اند که بیشتر آنان در روسیه می‌باشد.

در میان ۲۲ خبرنگار محبوس در روسیه، ۱۲ تن از آنان اتباع خارجی اند که شامل دو امریکایی و ۱۰ اوکراینی می‌گردد. ایوان گریشکویج، خبرنگار وال استریت ژورنال و آلسو کورماشووا، خبرنگار رادیو اروپای آزاد و رادیو آزادی، دو امریکایی هستند که در روسیه زندانی اند و گروه های بین المللی آزادی مطبوعات می‌گویند که اتهامات علیه هر دو بی بنیاد و روی انگیزه سیاسی می‌باشد.

گینزبرگ می‌گوید که این "به شما می‌گوید که چگونه روسیه می‌خواهد تا روایت را در داخل وخارج از آنکشور، کنترول کند". سفارت روسیه در واشنگتن، به تقاضای صدای امریکا برای واکنش به این گزارش، پاسخی نداد.

پال بیکیت، دستیار مدیر تحریر در والستریت ژورنال، که رهبری کمپاین رهایی گریشکویچ را بر عهده دارد می‌گوید که فرا رسیدن سالروز توقیف همکارش باید تلاش ها برای رهایی وی را قویتر سازد.

او به صدای امریکا گفت که "این موضوع باید به همه، حس تجدید اضطرار را برای طویل شدن (این توقیف) و نیاز به راه حل هر چه سریعتر آن، بدهد".