کشته شدن یک خبرنگار پاکستان؛ امسال هشت خبرنگار در پاکستان کشته شدند

ملک حسن زیب، خبرنگار پاکستانی که در حملۀ مردان مسلح ناشناس روز یکشنبه در ساحۀ نوشهر ایالت خیبرپشتونخوا کشته شد.

مقام‌های پاکستانی روز پنجشنبه ۱۸ جولای (۲۸ سرطان) گفتند که ملک حسن زیب، خبرنگار یک روزنامۀ محلی در شهر پشاور، مرکز ایالت خیبرپشتونخوا پاکستان، شام یکشنبه در اثر حملۀ دو مهاجم مسلح موترسایکل‌سوار در ساحۀ نوشهرۀ پشاور کشته شد.

حسن زیب سومین خبرنگار است که در طول سال روان در خیبرپشتونخوا کشته می‌شود و با مرگ وی، شمار خبرنگارانی که امسال در پاکستان کشته شدند به هشت نفر رسیده و مرگبارترین سال برای خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه‌ای در پاکستان رقم خورده است.

خشونت فزاینده علیه خبرنگاران در پاکستان، خشم نهادهای مدافع رسانه‌ها را در داخل و بیرون از آن کشور برانگیخته است. حامیان حقوق رسانه‌ها و خبرنگاران، حکومت پاکستان را ترغیب می‌کنند تا قضایای کشتار کارمندان رسانه‌ای را پیگرد و عاملان آن را به کیفر برساند.

کمیتۀ حمایت از ژورنالستان مستقر در ایالات متحده، مرگ زیب را تقبیح کرده و گفته است که این نهاد از افزایش کشتار خبرنگاران در پاکستان شوکه شده است. این نهاد با نشر خبرنامه‌ای گفته است: "مقام‌ها در پاکستان باید این موج هولناک خشونت را فوراً توقف داده و عاملان کشتار ملک حسن زیب را حسابده قرار دهند."

این نهاد مدافع خبرنگاران گفته است که معافیت عاملان حملات بر خبرنگاران در پاکستان، فضای ترس و ارعاب را ایجاد کرده و از توسل به حق آزادی بیان جلوگیری می‌کند. این نهاد گفته است که عوامل حملات بر خبرنگاران را پیگرد می‌کند.

تا کنون هیچ گروهی مسوولیت حملات بر خبرنگاران در پاکستان را به عهده نگرفته است، اما فعالان پاکستانی می‌گویند که کم از کم نصف این خبرنگاران به خاطر کار رسانه‌ای شان کشته شده اند.

پاکستان در رده‌بندی سازمان گزارشگران بدون مرز، از رهگذر شاخص‌های آزادی مطبوعات امسال با دو رده نزول در ردۀ ۱۵۲ در میان ۱۸۰ کشور جهان قرار گرفته است. پاکستان در گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز "خطرناک‌ترین" کشور جهان برای خبرنگاران توصیف شده است.

شبکۀ آزادی، نهاد مدافع آزادی بیان مستقر در اسلام‌آباد، در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که در یک دهه – ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ – کم از کم ۵۳ خبرنگار در پاکستان کشته شده اند، اما تنها قضایای دو نفر از این خبرنگاران پیگرد شد، آنهم عاملان آن به کیفر نرسیدند.