خودکشی ۴۰۰ مسیحی کینیایی و بحث در مورد آزادی دینی در کینیا

رهبر یک فرقه مذهبی مسیحی در کینیا متهم شده است که پیروان خود را ترغیب کرده است تا دم مرگ فاقگی و گرسنگی بکشند تا به دیدار عیسی مسیح نایل آیند.

پال مکنزی، کشیش کلسیای "بین‌المللی خبر خوب" متهم است که پیروانش را متقاعد ساخته تا از گرسنگی بمیرند و اجساد آنان را در قبرهای کم عمق در نزدیکی شهر ساحلی کیلیفی در شمال مومباسا دفن کرده است.

پولیس در کینیا اخیراً بیش از ۴۰۰ جسد پیروان این رهبر مسیحی را از قبرها بیرون کرد.

این قضیه بحث‌هایی را در کینیا در مورد چگونگی حفاظت از آزادی دینی و زندگی پیروان ادیان و مذاهب برانگیخته است و حکومت کینیا را مجبور کرده است تا برموضوع حساس، محدود کردن و تنظیم کردن آزادی‌های دینی غور کند.

حکومت کینیا در ماه جون یک گروه کاری را برای جمع آوری افکار عمومی در مورد امکان اتخاذ چنین مقررات تشکیل داد و شش ماه به آن فرصت داد تا یافته‌های خود را گزارش دهد.

تعدادی از رهبران دینی حکومت را به احتیاط توصیه می‌کند.

پیتر نیاگاه، کشیش کلیسای سونت دی ادوینتیست، می‌گوید: "البته که حکومت برای ایجاد نظم و تضمین امنیت برای شهروندان خود و همه اینها مسوولیت دارد. اما به نظر من، اگر بخواهد آزادی عبادت را تنظیم کند، از حد خود فراتر می‌رود."

با این حال، پرسشی که بسیاری‌ها را متعجب کرده، این است که افراد چگونه به این چنین گروه‌های افراطی دینی گرایش پیدا می‌کنند.

یک مرد که نخواست نامش افشا شود، به صدای امریکا گفت، او زمانی به یک فرقه تعلق داشت، اما زمانی‌ که متوجه شد آن فرقه در مسیر خطرناکی قرار دارد، راهش را جدا کرد.

او گفت: "نکته عجیب این است که شما را از خانوداه، برادران، خواهران و پدر و مادرتان جدا می‌کنند. ممکن است مادرت تلاش کند تا مداخله کند، اما آنها به شما می‌گویند نه، بهشت مفرد است، بهشت صرف تو هستی."

این مرد کینیایی گفت که پس از مشاهده علایم خطر بیشتر این افراد تصمیم به ترک این فرقه گرفتند. او گفت که این فرقه معتقد است که تنها پیروان بین‌المللی خبر خوب "به بهشت رفته و پیروان کلیساهای دیگر به جهنم می‌روند."

کارشناسان می‌گویند، درحالیکه شمار فرقه های افراطی مسیحیت در کینیا در حال افزایش است، حکومت باید در مورد تنظیم دین محتاطانه عمل کند.

انسون مولمی، استاد مردم شناسی دانشگاه پریتوریا، می‌گوید: "بر چیزهایی که خلاف حقوق اولیه بشر و آزادی های اولیه انسان ثابت شده باشد، باید تمرکز صورت بگیرد چون تعلق به یک گروه دینی، مانند آزادی بیان است."

بیرون کشیدن اجساد از زیر زمین در کینیا هنوز هم ادامه دارد و مقامات می‌گویند که شمار کشته شدگان پیروان پال مکنزی هنوز در حال افزایش است.

کینیایی هایی که این ماجرا را دنبال می‌کنند، در جستجوی پاسخ برای جلوگیری از تکرار چنین فاجعه ای در آینده استند.