کیم: مسکو 'پیروزی بزرگی' در جنگ با اوکراین کسب خواهد کرد

کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی روز چهارشنبه ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) در جریان نشستی با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه از "نبرد عادلانه" روسیه حمایت کرد و گفت که مسکو "پیروزی بزرگی" را بر دشمنان خود کسب خواهد کرد.

کیم که در پایگاه فضایی وستوچنی در شرق دور روسیه با پوتین ملاقات کرد، "حمایت کامل و بی قید و شرط" کشورش را از مسکو اعلام کرد و گفت که پیونگ‌یانگ همیشه در کنار مسکو در جبهه "ضد امپریالیستی" قرار خواهد داشت.

کیم گفت: "ما مطمین هستیم که اردو و مردم روسیه در نبرد عادلانه برای مجازات گروه‌های شیطانی که به دنبال قدرت، توسعه و جاه طلبی هستند و برای ایجاد یک محیط توسعه پایدار، پیروزی بزرگی را به دست خواهند آورد."

رهبر کوریای شمالی به پوتین گفت: "من قویاً معتقدم که اردو و مردم قهرمان روسیه به گونهٔ سنتی پیروزی را به ارث خواهند برد و عزت و شرافت نجیب خود را در دو جبهه - عملیات نظامی و ساختن یک ملت قوی -به نمایش خواهند گذاشت."

خبرگزاری دولتی روسیه RIA گزارش داده است که مذاکرات دو رهبر چهار الی پنج ساعت به طول انجامید. پوتین به تلویزیون دولتی روسیه گفته است که رهبر کوریای شمالی از دوشهر دیگر در شرق دور روسیه بازدید خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌ها، کیم و پوتین ممکن در مورد ارسال اسلحه از کوریای شمالی به روسیه صحبت کنند، تسلیحاتی که به گفتهٔ مقامات ایالات متحده، مسکو ممکن از آن برای هدف قرار دادن زیربناهای غیرنظامی اوکراین استفاده کند. اما کوریای شمالی و مسکو هردو چنین ادعاها را رد می‌کنند.

تحلیلگران می‌گویند که کوریای شمالی ممکن ده‌ها میلیون گلولهٔ قدیمی توپخانهٔ و راکت از زمان شوروی پیشین داشته باشد که می‌تواند اردوی روسیه را در جنگ اوکراین فوق العاده کمک کند.

در عین حال، انتظار می‌رود که رهبری کوریای شمالی در ازای این کمک‌ها، در صدد دسترسی به تکنالوژی پیشرفته برای ماهواره‌های استخباراتی و کشتی زیردریایی هسته‌ای و همچنین کمک‌های غذایی روسیه برای کشور فقیر خود باشد.

در ماه‌های اخیر کوریای شمالی بارها تلاش کرده تا ماهواره جاسوسی نظامی خود را در مدار زمین قرار دهد، اما هر با شکست خورده است.

با وجود هشدار‌های پیهم ایالات متحده مبنی برای ارسال تسلیحات کوریای شمالی به روسیه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز سه شنبه ۱۲ سپتمبر گفت که مسکو و پیونگ یانگ علاقه‌ای به هشدار‌های ایالات متحده ندارند.

خبرگزاری‌های روسیه از قول سخنگوی کرملین گزارش داده اند که دو کشور-روسیه و کوریای شمالی- بر تامین منافع خود می‌اندیشند، نه هشدار‌های ایالات متحده.

پسکوف گفت: ''قسمی‌که می‌دانید،‌ در عملی شدن روابط ما، روابط ما با همسایه‌های ما از جمله کوریای شمالی، منافع کشور‌های ما برایمان مهم است، نه هشدار‌ها از واشنگتن."