اوکراین و روسیه هم‌دیگر را به تخریب بند آب کاخوفکا متهم کردند

بند آب کاخوفکا

پس از ویران شدن بند آب کاخوفکا در ساحهٔ اشغال شدهٔ اوکراین که زیر ادارهٔ روسیه است، مسکو و اوکراین بار ملامت این رویداد را به دوش هم‌دیگر انداخته اند.

حکومت روسیه امروز سه شنبه ششم جون (۱۶ جوزا) گفت که حمله بر بند آب کاخوفکا در دریای دنیپرو "تخریب‌کاری عمدی" کیف است تا به این گونه جریان آب را به جزیرهٔ کریمیه قطع کند.

دیمتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اتهامات اوکراین و غرب را رد کرد که گویا مسکو در انفجاری که سبب خسارمند شدن این بند شده، دست داشته است و کیف را مسوول این عمل می‌داند.

بر خلاف ادعای روسیه، اوکراین بار ملامت تخریب این بند را به دوش روسیه انداخته است و گفته است که "دولت تروریستی" روسیه مسوول انجام این کار است.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین روز سه شنبه گفت که جهان باید به حملهٔ روسیه بر بند کاخوفکا واکنش نشان دهد. او گفت: "این فقط یکی از اعمال تروریستی روسیه است. این فقط یکی از جنایات جنگی روسیه است."

ایگور سیروتا، رییس اداره برق آبی اوکراین گفت: "این دستگاه دوباره احیا شده نمی‌تواند، زیرا به کلی تخریب شده است...ساختار هایدرولیک این دستگاه را آب برده است."

سخنگوی کرملین همچنین گفته است که میزان آبی که از طریق یک کانال کلیدی به کریمیه سرازیر می‌شود بسیار کاهش یافته است و قطع آب به جزیرهٔ کریمیه از اهداف اوکراین است.

خسارمند شدن بند آب خطر زیر آب شدن هزاران نفر را به میان آورده و هراس آن می‌رود که مصوونیت دستگاه تولید انرژی هسته‌ای زاپوریژیا را نیز به خطر بیاندازد.

حکومت اوکراین همچنین گفته است که تخریب این بند، پیامدهای جدی برای حیات انسان‌ها و محیط زیست خواهد داشت.

با اینحال،‌ ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی ملل متحد گفت که وضعیت را از نزدیک نظارت می‌کند، اما تا اکنون خطر فوری متوجه مصوونیت دستگاه هسته‌ای زاپوریژیا نیست.

آب دریای نیپرو به مخزن‌هایی سرازیر می‌شود که از آن برای سرد نگهداشتن دستگاه تولید برق هسته‌ای زاپوریژیا استفاده می‌شود.

جیمز کلورلی، وزیر خارجهٔ بریتانیا امروز حمله بر این بند آب را تقبیح کرده و آنرا "عمل نفرت انگیز" خواند.

او گفت که حمله بر زیربنای ملکی "جرم جنگی" است و بریتانیا از کیف و آنانی که به دلیل خسارمند شدن این بند آسیب دیده اند، حمایت خواهد کرد.