کرملین: روسیه می‌تواند فعالیت گروه واگنر را قانونی کند

شماری از جنگجویان گروه واگنر هنگام شورش مسلحانه در برابر رهبری نظامی روسیه

کرملین روز جمعه ۱۴ جولای (۲۳ سرطان)‌ گفت که روسیه می‌تواند به شرکت خصوصی گروه واگنر مجوز قانونی اعطا کند.

در صورت صدور چنین مجوز، این اقدام مسکو به مثابهٔ چرخش ۱۸۰ درجه‌ای به شورش گروه واگنر خواهد بود، گروهی که ماه گذشته در یک اقدام مسلحانه تلاش کرد تا رهبری نظامی روسیه را سرنگون کند.

دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به خبرنگاران گفت:‌ " این موضوع می‌تواند زیر بررسی قرار بگیرد.'' این اقدام شرایطی را مساعد خواهد کرد تا مقامات روسیه کنترول مستقیم بالای گروه واگنر داشته باشند.

پسکوف همچنین گفت که ولادیمیر پوتین،‌ رییس جمهور روسیه، این موضوع را قبلاََ در مصاحبه‌ای با روزنامهٔ کومرسانت چاپ روسیه، بیان کرده است.

با آنهم پسکوف گفت که پرسش‌ها در مورد دادن وضعیت رسمی به گروه واگنر "مستلزم بررسی بیشتر" است.

حکومت روسیه در گذشته یکبار موجودیت گروه واگنر را تکذیب کرده بود،‌ اما پوتین حالا قبول کرده که گروه واگنر منحیث یک بازوی نظامی مسکو عمل می‌کند. اما پس از شورش کوتاه مدت این گروه در برابر رهبری نظامی آن کشور،‌ رییس جمهور روسیه، پریگوژین را خاین خواند،‌ اما تاکید کرد که جنگجویان گروه واگنر در برابر نیروهای‌ اوکراین از خود "واقعاً شجاعت و قهرمانی" نشان دادند.

پوتین همچنین تایید کرد که مسکو از ماه می ۲۰۲۲ تا ماه می ۲۰۲۳ بیش از یک میلیارد دالر به گروه واگنر پرداخت کرده است.

پوتین پس از پایان شورش مسلحانه در جریان یک سخنرانی تلویزیونی گفت که تمام مصارف گروه واگنر از سوی وزارت دفاع و از بودجهٔ دولت تمویل می‌شد و ''ما این گروه را کاملاََ‌ تمویل کردیم." این اظهارات پوتین بر خلاف ادعای پریگوژین است که گفته است جنگجویان زیر امرش را خودش تمویل می‌کرد.

شورش نافرجام گروه واگنر موجب شد که مسکو کنترول بیشتری را بر فعالیت‌های این گروه داشته باشد. مسکو تمام سلاح‌های سنگین نظامی را از ذخایر این گروه به کنترول خود آورده و توافق کرده تا رهبران این گروه در بلاروس به تبعید بروند.

پوتین در مصاحبه‌ای با روزنامه کومرسانت چاپ روسیه همچنین گفته است که پس از شورش مسلحانه با یفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر، در قصر کرملین ملاقات کرد، اما پریگوژین موافقت نکرد که جنگجویان گروه زیر امرش به فرماندهی کسی دیگر خدمت کنند. مقامات کرملین در مورد این ملاقات جزییات اندکی داده اند.

سه هفته پس از شورش مسلحانه رییس گروه واگنر در برابر رهبران نظامی آن کشور،‌ حالا محل بود و باش پریگوژین مشخص نیست،‌ اما آخرین بار، الکسندر لوکاشینکو،‌ رییس بلاروس که متحد نزدیک پوتین است،‌ از ورود پریگوژین به قلمرو روسیه خبر داده بود.

پیش از این، رییس جمهور پوتین در مصاحبه با روزنامهٔ‌ کومرسانت گفته بود که جنگجویان گروه واگنر می‌توانند در یک محل تجمع کنند و به خدمت شان ادامه بدهند.