حملات اسراییل بر لبنان صدها کشته و زخمی برجا گذاشت – وزارت صحت لبنان

اردوی اسراییل گفته است که کم و بیش ۳۰۰ موضع گروه حزب‌الله را در جنوب و شرق لبنان آماج حملات قرار داده است.

وزارت صحت لبنان گفته است که روز دوشنبه ۲۳ سپتمبر (دوم میزان) در حملات اسراییل بر شهرها و روستاهای جنوب لبنان از ۴۹۲ نفر، به شمول زنان و کودکان کشته و دست‌کن ۱۶۴۵ نفر دیگر زخمی شده اند.

به گفتهٔ وزارت صحت لبنان، ۳۵ کودک در میان کشته‌ شدگان شامل اند. پس از آغاز درگیری اسراییل و حزب‌الله که در پی حملات حماس بر جنوب اسراییل آغاز شد، حملات روز دوشنبه، مرگبارترین تلفات در لبنان بود.

نظامیان اسراییلی گفته اند که روز دوشنبه موجی از حملات هوایی را بر نزدیک به ۱۳۰۰ موضع گروه حزب‌الله که از سوی ایران حمایت می‌شود، در جنوب و شرق لبنان انجام داده اند.

دانیل هاگری، سخنگوی اردوی اسراییل، گفته است که در حملات آن کشور بر لبنان، شماری زیادی کشته شده‌اند که شامل جنگجویان حزب‌الله می‌شود.

پس از تشدید تنش میان حزب‌الله و اسراییل به دنبال حملات حماس بر اسراییل در هفتم اکتوبر سال گذشته، این مرگبارترین حملات اسراییل بر لبنان بوده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل، در یک پیام ویدیویی گفته است که در پاسخ به نشانه‌های دال بر آمادگی حزب‌الله برای پرتاب راکت بر قلمرو اسراییل، نیروهای اسراییلی حملات روز دوشنبه را انجام دادند.

هاگاری گفت که حزب‌الله میزایل‌ها، طیاره‌های بی‌سرنشین (درون) و دیگر تسلیحات را در ساحات غیرنظامیان ذخیره و پنهان می‌کند. او از شهروندان لبنان خواست تا ساحاتی را ترک کنند که حزب‌الله در آن حضور دارد.

وزارت خارجهٔ اسراییل نیز با نشر تصاویر در صفحهٔ ایکس خود به زبان فارسی نوشته است که حزب‌الله لبنان، سلاح‌های خود را در ساختمان‌های غیرنظامیان پنهان می‌کنند.

گروه حماس که متحد نزدیک حزب‌الله است، حملات هوایی اسراییل را بر لبنان محکوم کرده است. این گروه با نشر بیانیه‌ای گفته است: "ما در محور مقاومت اسلامی، تایید می‌کنیم که این یورش گستردهٔ وحشیانه یک جنایت جنگی است."

گروه‌های مورد حمایت ایران در شرق میانه، به شمول حماس و حزب‌الله، که در جریان سال‌های متمادی و حتا دهه‌ها رشد کرده اند، خود را "محور مقاومت" علیه نفوذ اسراییل و ایالات متحده در منطقه می‌خوانند.

مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران که برای شرکت در نشست سالانهٔ مجمع عمومی ملل متحد به نیویارک سفر کرده است، روز دوشنبه ضمن تقبیح حملات اسراییل بر لبنان گفت که اسراییل در صدد گسترش جنگ در منقطه است که به گفتهٔ وی به سود هیچ کسی نیست.

وزارت خارجهٔ ایران نیز از پیامدهای "خطرناک" حملات اسراییل بر لبنان هشدار داده است.

فرماندهی نیروهای حافظ صلح ملل متحد که به گونهٔ موقت در مرز اسراییل و لبنان مستقر اند، روز دوشنبه با نشر بیانیه‌ای هشدار داد که تشدید بیشتر تنش و خشونت، پیامدهای "فاجعه‌بار" برای منطقه دارد.

گروه حزب‌الله گفته است که در پاسخ به حملات هوایی اسراییل، شماری از اهداف نظامی، به شمول دو پایگاه، را در شمال اسراییل آماج حملات راکتی قرار داده است.

پیش از این،‌ نعیم قسیم،‌ معاون گروه حزب‌الله، گفته بود که این گروه مرحلهٔ جدید جنگ را علیه اسراییل آغاز کرده است که به گفتهٔ وی "نبرد بی‌پایان تصفیه حساب" با اسراییل است.

در همین حال، ایالات متحده از اسراییل و حزب‌الله خواسته است که از خویشتنداری کار گرفته و از تشدید و گسترش جنگ پرهیز کنند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، روز یکشنبه در صحبت با شبکهٔ خبری ای‌بی‌سی گفت: "باورمندیم که راه‌های بهتری وجود دارد...تا اینکه یک جبههٔ دومی جنگ باز شود. هیچ کسی در مورد دشوار بودن این وضعیت ابهام ندارد."

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های اسوشیتدپرس و فرانس‌پرس کار گرفته شده است.