اسراییل دستور تخلیه ۲۰ شهر را در جنوب لبنان صادر کرد

منطقه تخریب شده بر اثر حملات اسراییل در بیروت

اردوی اسراییل، روز پنجشنبه سوم اکتوبر (۱۲ میزان)، دستور تخلیه سریع ۲۰ شهر را در جنوب لبنان صادر کرد. این شهرها بدترین صدمه را در طول یک سال جنگ میان گروه حزب الله و اسراییل متحمل شده اند.

این دستور تخلیه، شامل شهر نبطیه، مرکز منطقهٔ جنوب لبنان نیز میگردد و بیانگر آن است که یک عملیات دیگر برای تضعیف گروه حزب الله از سوی اسراییل، به زودی به وقوع خواهد پیوست.

اسراییل که با گروه حماس برای بیش از یک سال درگیر جنگ است، سربازانش را به جنوب لبنان بعد از دو هفته حملات هوایی شدید، اعزام کرد و این باعث تشدید تنش در این درگیری شد.

این دستور تخلیه بعد از بمباران بیروت توسط اردوی اسراییل صادر شد. وزارت صحت لبنان میگوید که در این بمباران حداقل نه تن کشته شده است.

شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز بیان داشتند که آنها صدای بلند انفجار ها را که به گفته یک منبع امنیتی، یک عمارت را در منطقه باچورا که فقط چند متر از عمارت پارلمان لبنان دور است، هدف قرار داد. این نزدیکترین تهاجم اسراییل بر مناطق مرکز شهر به شمار میرود.

جنین هینس پلاسچارت، هماهنگ کننده ویژه ملل متحد در لبنان، در شبکه ایکس نوشته است که شب گذشته "یک شب دیگر عاری از خواب در بیروت بود که با شمارش انفجار ها که شهر را تکان میداد، بدون صدای زنگ خطر و اینکه آینده معلوم باشد و با تردید و هراس و اضطراب در همه جا، همراه بود".

یک گروه دفاع مدنی مرتبط به گروه حزب الله میگوید که در این حملات هوایی که اسراییل آنرا حملات "دقیق" میخواند، هفت تن از کارمندان اش به شمول دو داکتر کشته شدند.

اردوی اسراییل میگوید که عمارت شاروالی را در شهر بنت جبیل هدف قرار داده است که در آن ۱۵ جنگجوی گروه حزب الله کشته شدند و بیش از ۱۲ میزاییل اسراییل نیز به منطقه ضاحیه جنوبی، محلیکه حسن نصرالله، رهبر گروه حزب الله، هفته گذشته در آن کشته شد، اصابت کرده است. اما گروه حزب الله، که از حمایت ایران برخوردارست، گفته است که پیشروی اردوی اسراییل را در منطقه سرحدی خنثی کرده است.

هشت سرباز اسراییلی نیز حین تهاجم زمینی به روز چهارشنبه در جنوب لبنان کشته شدند. اسراییل حین پیشرفت در جنوب لبنان، روی گزینه انتقام گیری از ایران نیز غور میکند.

تعهد ایالات متحده و اسراییل به حمله متقابل

ایران، یک حمله بزرگ را بر اسراییل به روز سه شنبه انجام داد و ابراز داشت که این حمله، برای انتقام جویی از کشته شدن رهبران ارشد حماس و حزب الله در غزه و لبنان صورت گرفته است.

اردوی اسراییل، به روز پنجشنبه، ابراز داشت که روحی مشتحه، رییس حکومت حماس در غزه را با سامح السراج و سامی عوده، مقامات ارشد امنیتی در حملات سه ماه گذشته، از بین برده است.

ایران گفته است که حمله اش خاتمه یافته و مانع تحریک بیشتر میگردد ولی اسراییل و ایالات متحده متعهد به پاسخ دهی به این حمله شده اند.

مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران، در خطابه یی در یک گردهمایی در دوحه، ابراز داشت که ایران آماده پاسخدهی است و علیه هر گونه "سکوت" در مقابل "جنگ افروزی" اسراییل، هشدار داد.

پزشکیان افزود که "هر گونه حمله نظامی، عمل ترورستی و یا عبور از خطوط سرخ ما، با پاسخ قاطع مساوی از سوی نیرو های مسلح ما مواجه خواهد شد".

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، خواهان تلاش‌های جدی برای آتش‌ بس جهت توقف آنچه او "تجاوز" اسراییل به لبنان خواند، گردید و گفت که بدون ایجاد کشور فلسطین، صلح در شرق میانه امکان پذیر نیست. او انچه را که در شرق میانه اتفاق می افتد "نسل کشی" خواند و اضافه کرد که قطر همواره روی "معافیت" اسراییل هشدار داده است.

گروه حوثی ها و دیگر گروه های مسلح تحت حمایت ایران در عراق نیز حملاتی را در منطقه به حمایت از گروه حماس انجام دادند.

اسراییل، روز پنجشنبه یک هدف مشکوک را در مرکز اسراییل، رهگیری کرد.

تلفات و بیجا شده گان در لبنان

طبق آمار حکومت لبنان، بیش از ۱۹۰۰ تن تاکنون در این درگیری یک ساله میان گروه حزب الله و اسراییل کشته شده است و بیش از ۹۰۰۰ تن دیگر مجروح شده اند. اکثر تلفات در طول دو هفته اخیر با تشدید حملات رخ داد.

نجیب میقاتی، صدراعظم موقت لبنان، میگوید که حدود ۱.۲ میلیون لبنانی بر اثر این حملات اسراییل، بیجا شده اند.