روس‌های مهاجر در لیتوانیا: تا زمانی که پوتین در قدرت باشد، امیدی به بازگشت نداریم

عکس: ارشیف

صدها هزار شهروند روسی مخالف تهاجم نظامی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه بر اوکراین، کشورشان را برای پناهندگی در کشورهای حوزه بالتیک ترک کرده اند، جایی که آنها با بلاروسی‌های متواری از سرکوبی الکسندر لوکاشنکو، رییس جمهور بلاروس، یکجا شده اند.

نویزی ام سی، یک تن از معاصرترین هنرمندان موسیقی روسیه، است که در برابر تهاجم کشورش بر اوکراین موضع مخالف گرفته است. موسیقی او همیشه در انتقاد از کرملین بوده که او را مجبور به فرار از سرکوبی در کشورش کرده است.

او با خانواده اش به لیتوانیا پناهنده شده است. برای آنها در آینده نزدیک گزینه‌ای به نام برگشت به وطن وجود ندارد، مگر اینکه تغییر اساسی در نظام روسیه رخ بدهد.

او گفت: "پایان پوتین‌گرایی مهم است، زیرا پوتین گرایی ممکن بعد از مرگش هم ادامه یابد. تمامی کسانی که در اطراف او در حال حاضر هستند، هیچ کدام برای ما خوب نیستند."

کسانی که از روسیه‌ای تحت اقتدار پوتین فرار کرده اند، با مهاجران از بلاروس در لیتوانیا یکجا شده اند، با کسانی‌که از سرکوبی الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهور بلاروس، پس از اعتراضات در پی‌ انتخابات ۲۰۲۰ که با اتهام تقلب همراه بود،‌ از کشورشان فرار کرده اند.

مخالفین حکومت بلاروس می‌گویند که نیروهای لوکاشنکو بیشتر از ۱۴۰۰ مخالف سیاسی خود را زندانی کرده است.

اسوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر تبعیدی مخالفین بلاروس، در شهر ویلنیوس به صدای امریکا گفت او بیم دارد که لوکاشنکو ممکن به جنگ روسیه علیه اوکراین ملحق شود.

اسوتلانا تیخانوفسکایا گفت: "هدف ما جلوگیری از اعزام سربازان بلاروسی به اوکراین است. و شما می دانید که سربازان ما دوست ندارند علیه اوکراین به جنگ بروند. ما به اوکراینی ها به حیث دشمنان نمی بینیم."

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید هزاران روس از بسیج نظامی فرار می‌کنند

پس از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین، مقام های حکومتی لیتوانیا ورود شهروندان روسی با ویزه سیاحت به اتحادیهٔ اروپا را منع کرده است. اما آنان اطمینان داده اند که سرحدات شان بر روی تمامی پناهندگان سیاسی روسی و بلاروسی باز نگه می‌دارند.

انگریدا سیمونیتی، صدراعظم لیتوانیا، گفت: "لیتوانیا کسانی را که به خاطر دیدگاه های سیاسی شان در وضعیت دشوار قرار دارند، می‌پذیرد."

شهر ویلنیوس مرکز پناهندگی هزاران نفر متواری از پوتین و لوکاشینکو شده است و پرسش بزرگ برای همه این است که این وضعیت تا چه وقت ادامه خواهد یافت؟‌