لوکاشینکو:‌ پریگوژین به بلاروس رسید

ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر که آخر هفتهٔ گذشته بر ضد نظامیان ارشد روسیه شورش مسلحانه کرد، اما حالا در بلاروس به سر‌ می‌برد

الکساندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس، روز سه‌شنبه ۲۷ جون (ششم سرطان) گفت که ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر، پس از یک شورش مسلحانه‌ کوتاه مدت حالا به بلاروس رسیده است.

با آنکه ولادیمیر پوتین،‌ رییس جمهور روسیه، شورش مسلحانهٔ پریگوژین را خیانت خوانده است،‌ رییس گروه واگنر روز دوشنبه گفت که هدف از شورش مسلحانه‌اش سرنگونی حکومت منتخب کرملین نبود، بلکه بر ضد ناکامی رهبری نظامی آن کشور سازماندهی شده بود.

با آنکه لوکاشینکو ورود پریگوژین را به بلاروس تایید کرد، تا حال مشخص نشده است که به چه تعداد جنگجویان گروه واگنر وی‌ را به بلاروس همراهی کرده و تا چه مدت زمانی در آن کشور مستقر خواهد بود.

آخر هفتهٔ گذشته پس از آنکه پریگوژین هزاران جنگجوی گروه واگنر را از اوکراین به سمت مسکو رهسپار کرد،‌ رییس جمهور بلاروس که متحد نزدیک پوتین است،‌ با پریگوژین مذاکره کرد تا از شورش مسلحانه دست بکشد و در بلاروس مستقر شود.

بر اساس گزارش رسانه‌های بلاروس، پوتین به مصوونیت پریگوژین تعهد کرده است و لوکاشینکو از رییس جمهور روسیه خواسته تا رییس گروه واگنر را مجازات نکند.

رسانهٔ دولتی بلاروس از قول لوکاشینکو نوشته است که "من به پوتین گفتم:‌ ما می‌توانیم [پریگوژین] را ضایع کنیم، مشکل نیست. اگر در تلاش نخست نشد، سپس در بار دوم. برایش گفتم: این کار را نکن."

کشور‌های غربی بر لوکاشینکو به دلیلی تعزیرات وضع کرده اند که او مخالفان سیاسی حکومت‌اش را سرکوب کرده؛‌ سال گذشته به روسیه اجازه داد تا از قلمرو آن کشور بر اوکراین حمله کند و در این اواخر، به مسکو اجازه داد تا تسلیحات هسته‌ای تکتیکی‌اش را در بلاروس مستقر کند که احتمالاََ از آن در جنگ اوکراین کار گرفته شود.

گرچه از مصوونیت پریگوژین در بلاروس صحبت می‌شود، پوتین پس از آنکه با شورش مسلحانهٔ گروه واگنر مواجه شد،‌ نظریات مختلط در مورد وی داده است.

رییس جمهور روسیه، پریگوژین را خاین خواند،‌ اما تاکید کرد که جنگجویان گروه واگنر در برابر نیروهای‌ اوکراین از خود "واقعا شجاعت و قهرمانی" نشان دادند.

در همین حال، پوتین روز سه‌شنبه گفت که مسکو از ماه می ۲۰۲۲ تا ماه می ۲۰۲۳ بیش از یک میلیارد دالر به گروه واگنر پرداخت کرده است. این اظهارات پوتین بر خلاف ادعای پریگوژین است که گفته است که جنگجویان زیر امرش را خود تمویل می‌کرد.

پوتین در جریان یک سخنرانی تلویزیونی گفت که تمام مصارف گروه واگنر از سوی وزارت دفاع و از بودجهٔ دولت تمویل می‌شد و ''ما این گروه را کاملاََ‌ تمویل کردیم."

حکومت روسیه در گذشته یکبار موجودیت گروه واگنر را تکذیب کرده بود،‌ اما پوتین حالا قبول کرده که گروه واگنر منحیث یک بازوی نظامی مسکو عمل می‌کند.

بسیاری از جنگجویان گروه واگنر که مجرمین بودند، از زندان‌های روسیه آزاد و برایشان وعده داده شد که اگر شش ماه در اوکراین جنگ کنند، میعاد باقی ماندهٔ حبس شان بخشیده خواهد شد.

اما در عمل به اثبات رسید که اکثر جنگجویان گروه واگنر نه تنها از آموز‌ش‌‌های اندک نظامی برخوردار بودند، بلکه در خطوط جنگ نیز به طور مناسب مجهز نبودند و به سرعت کشته می‌شدند.

پوتین گفته است که روسیه نه تنها معاش و امتیازات نیروهای گروه واگنر را پرداخت می‌کرد،‌ بلکه نزدیک به یک میلیارد دالر برای کسب و کار پریگوژین که فراهم‌آوری غذا برای جنگجویان بود، پرداخته شده است.

پوتین ابراز امیدواری کرد که پول‌های پرداخت شده برای گروه واگنر دزدی نشده باشد یا کمتر دزدی شده باشد و تاکید کرد که در مورد بررسی صورت خواهد گرفت.

پریگوژین در اوایل سال روان میلادی گفته بود که همیشه مصارف گروه واگنر را تمویل کرده است، اما پس از آنکه پوتین ۱۶ ماه قبل تهاجم نظامی بر اوکراین را آغاز کرد، انتظار تمویل مالی بیشتر را داشت.

بخش‌هایی از این گزارش از خبرگزاری‌های فرانس پرس، اسوشیتید پرس و رویترز گرفته شده است.