ملاله به رهبران جهان: به وضعیت دختران در افغانستان توجه بیشتر کنید

ملاله یوسفزی، در یک پیام ویدیویی گفته است که با شماری از فعالان زن، در مقابل ساختمان سازمان ملل متحد تجمع کرده و خواستار توجه رهبران جهان به وضعیت زنان و دختران در افغانستان، غزه و برخی از کشورهای دیگر شده‌اند.

ملاله یوسفزی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل و فعال آموزش، از اشتراک‌کنندگان در ۷۹مین نشست عمومی ملل متحد خواست که باید به وضعیت زنان و دختران توجه جدی کنند.

ملاله یوسفزی، روز یکشنبه ۲۲ سپتمبر (اول میزان) در یک پیام ویدیویی در صفحۀ اجتماعی ایکس گفته است که با شماری از فعالان زن، در مقابل ساختمان سازمان ملل متحد تجمع کرده و خواستار توجه رهبران جهان به وضعیت زنان و دختران در افغانستان، غزه و برخی از کشورهای دیگر شده‌اند.

او افزود: "دختران در جهان با مشکلات مختلف روبرو هستند. دختران در افغانستان از مکاتب متوسطه منع شده‌اند، دختران در غزه تحت بمباران دوامدار زندگی می‌کنند، دختران در نایجریا از سیل‌های ویرانگر رنج میبرند."

این فعال آموزش همچنان از رهبران جهان خواست که تا اقدامات بیشتری را برای بهبود وضعیت زندگی دختران در سراسر جهان به شمول افغانستان روی دست گیرند.

از سوی دیگر، دفتر سیاسی طالبان در دوحه گفته است که عدم حضور نمایندۀ آنان در این نشست، فاصله میان سازمان ملل متحد و این گروه را بیشتر خواهد شد.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، این گروه مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بست. علاوه بر این، طالبان در دسمبر ۲۰۲۲ تحصیل دختران در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی را نیز ممنوع کردند.

ملاله یوسفزی هفته گذشته از مبارزه زنان و دختران در افغانستان برای تامین حقوق شان، به ویژه تلاش آنان برای باز شدن مکاتب ستایش کرد و گفت که زنان افغان در این مبارزه تنها نیستند.

او ادامه بسته‌ماندن مکاتب دختران توسط طالبان را "بی‌رحمانه و جنایت" خوانده و گفت که برای پاسخگو قراردادن طالبان تلاش خواهد کرد و در این راستا، زنان و دختران افغان متحدان زیادی در جهان دارند.

این در حالی است که ۷۹همین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۰ سپتمبر (۲۰ سنبله) آغاز شد و تا کنون جریان دارد. همزمان با ادامۀ نگرانی‌ها از محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران در افغانستان، سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی این گروه در قطر از دعوت‌ نشدن نمایندۀ این گروه در نشست مجمع عمومی ملل متحد انتقاد کرده است.

شاهین مدعی شده که با آنکه طالبان حمایت مردم افغانستان را با خود دارند، اما ملل متحد از حکومت طالبان برای اشتراک نمایندۀ آنان در این نشست دعوت نکرده است.

او گفت: "چنین وضعیت نمی‌تواند هیچ مشکلی را حل کند، بلکه مشکلات را عمیق‌تر می‌کند."

در بیش از سه سال پسین که طالبان بر افغانستان حاکم اند، نصیر احمد فایق، شارژدافیر نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد امور این نمایندگی را سرپرستی کرده و به نمایندگی از افغانستان در جلسات شرکت می‌کند.

پیش از این، مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصمیم کمیتۀ اعتبارنامه‌های آن سازمان را تصویب کرده بود تا تصمیم‌‌گیری در مورد سرنوشت کرسی نمایندگی دایمی افغانستان در ملل متحد به تعویق انداخته شود.

از زمانیکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ قدرت را در افغانستان در دست گرفته اند، تا کنون سه بار مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصمیم‌گیری برای دادن کرسی نمایندگی دایمی افغانستان را به این گروه به تعویق انداخته است.

ملل متحد در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ که طالبان بر افغانستان مسلط بودند، این گروه را به رسمیت نشناخته و در آن زمان حکومت به رهبری برهان‌الدین ربانی، رییس جمهور پیشین افغانستان، را که بر بخش کوچک جغرافیای آن کشور کنترول داشت و در برابر طالبان مقاومت می‌کرد، به صفت حکومت مشروع افغانستان به رسمیت می‌شناخت.