لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل: رفتار طالبان با زنان و دختران باید به ‌عنوان جنایت علیه بشریت بررسی شود


عفو بین‌الملل گفته است که از سه سال به این‌سو، بیش از یک میلیون دانش‌آموز دختر در افغانستان از رفتن به مکتب محروم اند.
عفو بین‌الملل گفته است که از سه سال به این‌سو، بیش از یک میلیون دانش‌آموز دختر در افغانستان از رفتن به مکتب محروم اند.

سازمان عفو بین‌الملل در سومین سالگرد ممنوعیت طالبان بر آموزش دختران در افغانستان گفته است که باید رفتار طالبان با زنان و دختران در این کشور به عنوان جنایت علیه بشریت مورد بررسی قرار گیرد.

این سازمان روز چهارشنبه ۱۸ سپتمبر (۲۸ سنبله) در اعلامیه‌ای گفت که هرچند طالبان ممنوعیت دختران را از آموزش یک موضوع موقتی عنوان کرده‌اند، اما به گفتهٔ این نهاد از سه سال به این‌سو، بیش از یک میلیون دانش‌آموز دختر در افغانستان از رفتن به مکتب محروم اند.

حکومت طالبان رویکرد آن گروه را در خصوص آموزش و کار زنان و دختران "موضوع داخلی" افغانستان عنوان کرده که به گفتهٔ این گروه باید توسط خود افغان‌ها حل شود.

عفو بین‌الملل افزوده است: "جامعه جهانی باید از تمام راه‌ها برای فشار آوردن بر طالبان برای احترام و محافظت از حقوق زنان و دختران، پایان دادن به آزار و اذیت جنسیتی و فراهم کردن فضا برای بازگشت دختران به مکاتب و برای مشارکت معنادار زنان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی استفاده کند."

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، این گروه مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بست. علاوه بر این، طالبان در دسمبر ۲۰۲۲ تحصیل دختران در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی را نیز ممنوع کردند.

در حال حاضر افغانستان یگانه کشور در جهان است که در آن دختران از رفتن به مکاتب متوسطه، لیسه و دانشگاه محروم شده اند. با وجود تاکید جدی جامعهٔ بین‌المللی برای از سرگیری آموزش دختران در افغانستان، این سومین سال است که طالبان به این محدودیت ادامه داده اند.

نگرانی یونیسف

صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) در افغانستان ضمن ابراز نگرانی از ادامه محرومیت دختران افغان از آموزش گفته است که در سال جاری، ۳۸ هزار دختر در افغانستان صنف ششم مکاتب را به پایان رسانیده و آنان دیگر به مکتب رفته نمی‌توانند.

بر بنیاد معلومات این ادارۀ ملل متحد، علاوه بر این دختران، در سه سال پسین، نزدیک به ۱.۵ میلیون دختر دیگر از آموزش محروم مانده و آنان در این مدت از دستورات طالبان متضرر شده‌اند.

در اعلامیه آمده است: "یونیسف از تلا‌ش‌ها برای حمایت از ۲.۳ میلیون دختری که در حال حاضر در مکاتب ابتدایی در افغانستان مصروف آموزش اند، دست نخواهد کشید."

طالبان این ممنوعیت را موقتی عنوان کرده و گفته اند که روی نصاب تعلیمی و محیط مناسب تحصیلی مطابق شریعت اسلامی برای دختران کار می‌کنند، اما با گذشت بیش از سه سال نتوانسته اند این خواست مردم و جامعه بین‌المللی را جامۀ عمل بپوشانند.

ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، به تاریخ ۲۵ اگست (چهارم سنبله) گفت که موضع این گروه در قبال آموزش دختران و تحصیل زنان در تضاد با شریعت و دین نیست، بلکه آنچه یک نظام شرعی در این خصوص حکم می‌کند، فیصله خواهد شد.

ندیم در برنامه حسابدهی حکومت طالبان به ملت گفت: "این مساله یک مساله حساس است، ابعاد مختلف دارد، در این مورد تصمیم‌گیری عاجل در ماه‌ها و هفته‌ها انجام شود، این ممکن نیست."

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان افزود که تحقیق علما در این خصوص جریان دارد و اگر در تحقیقات ثابت شود که تحصیل زنان به این شکل جایز است، اجازه داده خواهد شد.

این در حالی است که روز گذشته، سازمان دیدبان حقوق بشر گفت که با آنکه موضوع محرومیت دختران از آموزش در افغانستان بحث‌های زیادی را در سطح بین‌المللی به همراه داشته است، اما دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی تا کنون نتوانسته اند گام‌های معنادار را در راستای رفع این ممنوعیت بردارند.

این سازمان ناوقت روز سه‌شنبه ۱۷ سپتمبر (۲۷ سنبله) در گزارشی گفت که طالبان با محرومیت دختران از آموزش، به گونۀ سیستماتیک به حقوق زنان و دختران افغانستان حمله کرده و آسیب‌های زیادی به سیستم آموزشی و مردم این کشور وارد کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG