مک‌کال: تا چگونگی خروج 'فاجعه‌بار' امریکا از افغانستان روشن نشده، آرام نخواهم نشست

مایک مک‌کال،‌ رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده

مایک مک‌کال،‌ رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده در دومین سالروز مسلط شدن طالبان بر افغانستان بار دیگر از خروج پرازهرج و مرج نظامیان امریکایی از افغانستان انتقاد کرده و بار ملامت را به دوش حکومت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده انداخته است.

مک‌کال روز سه شنبه ۱۵ اگست (۲۴ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که نادیده گرفتن "مشورت‌های رهبران نظامی و هشدارهای جدی دپلوماتان" در مورد پیامدهای خروج از افغانستان، سبب این "فاجعه" شد.

این قانونگذار امریکایی نگاشته است: "ترک گفتن افغانستان و بیش از ۱۰۰۰ شهروند امریکایی و ۱۰۰ هزار شرکای افغان، اقتدار اخلاقی ما را کاسته و متخاصمانی چون روسیه،‌ چین و ایران را به تهاجم دعوت کرد."

با اینحال، رییس جمهور ایالات متحده، همواره ضمن دفاع از تصمیم‌اش مبنی بر خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان گفته است که این تصمیم بر اساس مشورت با مقام‌های دپلوماتیک و نظامی و با درنظرداشت منافع ملی امریکا اتخاذ شده است. بایدن همچنان گفته است که عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان در تاریخ پیشینه نداشته است.

مک‌کال گفته است که تا زمانیکه تمام چند و چون روند خروج قوای امریکایی از افغانستان روشن و عاملان "این ناکامی‌ها" مشخص نشده است،‌ آرام نخواهد نشست.

خروج قوای امریکایی از افغانستان بر اساس توافقنامهٔ دوحه صورت گرفت که در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده میان امریکا و طالبان در قطر امضا شد.

بر اساس این توافقنامه مهلت نهایی خروج قوای خارجی از افغانستان اول ماه می ۲۰۲۱ تعیین شده بود، اما رییس جمهور بایدن در ماه اپریل همان سال اعلام کرد که نظامیان امریکایی تا آخر ماه اگست از افغانستان بیرون می‌شوند.

حکومت جو بایدن، همواره استدلال کرده است که توافقنامهٔ دوحه را از حکومت ترمپ به ارث برده بود که یا باید به آن پابند می‌بود یا هم طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده را به رییس جمهور بعدی به ارث می‌گذاشت.