مدویدوف: روسیه تولید 'قدرتمندترین تسلیحات' را تسریع می‌بخشد

دیمیتری مدویدوف، رییس جمهور پیشین روسیه، گفته است که کشورش تولید نسل جدید تسلیحات را تسریع می‌بخشد تا از خود در برابر دشمنان اروپایی، ایالات متحده و آسترالیا محافظت کند.

مدویدوف روز یکشنبه ۱۱ دسمبر (۲۰ قوس) در یک پیام در تلگرام نوشت: "ما تولید قدرتمندترین ابزار تخریب را افزایش می‌‌دهیم."

او نگاشته است: "دشمنان ما، نه تنها در ولایت کیف شهر آبایی مان مالوروسیا [ساحهٔ زیر حاکمیت امپراتوری روسیهٔ تزاری و اوکراین امروزی] رخنه کرده اند، بلکه اروپا، شمال امریکا، جاپان، آسترالیا، نیوزیلند و شماری از جاهای دیگر با نازی‌ها عهد و پیمان بسته اند."

مدویدوف که اکنون معاون شورای امنیت روسیه است، در مورد "تسلیحات قدرتمند جدید" آن کشور جزییاتی ارایه نکرده است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، همواره گفته است که مسکو انواع جدید تسلیحات، به شمول تسلیحات مافوق سرعت صوت را که قادر به گریز از هر نوع سیستم موجود دفاع راکتی است، تولید می‌کند.

بر اساس گزارش فرانس‌پرس، پس از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین در ۲۴ فبروری سال روان، مدویدوف به گونهٔ منظم در شبکه‌‌های اجتماعی حضور فعال خود را حفظ کرده و پست‌های مملو از گزافه گویی را نشر می‌‌کند.

بن‌بست موجود در جنگ اوکراین و هزینهٔ فرسایشی آن بر دوش روسیه، این نگرانی‌ها را قوت بخشیده است که مبادا مسکو برای بیرون رفت از وضعیت پیش آمده و جلوگیری از شکست نظامی به کاربرد تسلیحات هسته‌ای متوسل شود.

پوتین روز جمعه ظاهراً با اشاره به حملهٔ هسته‌ای گفت که روسیه دوکتورین نظامی خود را تعدیل می‌کند تا برای خلع سلاح کردن دشمن احتمالاً به حملهٔ پیشگیرانه توسل جوید.

رییس جمهور روسیه ادعا کرد که میزایل‌های کروز و سیستم‌های مافوق سرعت صوت ساخت روسیه "عصری‌تر و حتا موثرتر" از سیستم‌های ساخت ایالات متحده است.

روسیه با داشتن ۵۹۷۷ سرگلولهٔ هسته‌ای از رهگذر داشتن تسلیحات اتمی در صدر کشورهای جهان قرار دارد و در ردهٔ دوم ایالات متحده است که حدود ۳۸۰۰ سرگلولهٔ هسته‌ای در اختیار دارد.

تماس‌ها میان واشنگتن و مسکو که هدف آن کاهش تسلیحات استراتیژیک دو کشور به شمول سرگلوله‌های هسته‌ای است، از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین متوقف شده است.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس استفاده شده است.