برگزاری نشست وزیران خارجۀ کشورهای همسایۀ افغانستان؛ هیات طالبان به اوزبیکستان رفت

سفر هیات طالبان به اوزبیکستان

همزمان با برگزاری نشست وزیران خارجۀ کشورهای همسایۀ افغانستان بر علاوۀ روسیه، هیات طالبان به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان به اوزبیکستان رفته است.

وزارت خارجۀ اوزبیکستان گفته که در این نشست وزیران خارجۀ کشورهای چین، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و روسیه دعوت شده اند.

این وزارت افزوده که تمام آمادگی‌ها برای برگزاری این نشست که قرار است امروز پنجشنبه ۱۳ اپریل (۲۴ حمل) در شهر سمرقند برگزار شود، گرفته شده است. بر اساس معلومات وزارت خارجۀ اوزبیکستان، وزیران خارجۀ کشورهای همسایۀ افغانستان بر علاوۀ روسیه در این نشست، وضعیت کنونی افغانستان را بررسی خواهند کرد.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفته است که هیات این گروه به رهبری امیر خان متقی به اوزبیکستان رسیده و قرار است که در نشست سمرقند اشتراک کند. به گفتۀ تکل، این هیات قرار است در حاشیۀ این نشست با وزیران خارجۀ برخی کشورها دیدار و گفتگو کند.

پس از حاکمیت طالبان، کشورهای همسایۀ افغانستان به ویژه آسیای میانه همواره از اوضاع امنیتی و گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی به شمول داعش در این کشور اظهار نگرانی کرده و نشست‌هایی را در این مورد برگزار کرده اند.

در تازه‌ترین مورد، روسیه به تاریخ هشتم فبروری (۱۹ دلو) نشست مشورتی چند جانبه را درباره افغانستان میزبانی کرد و در آن، مشاورین امنیت ملی کشورهای منطقه به شمول چین، هند، ایران، تاجیکستان، قزاقستان، قرغیزستان، پاکستان و اوزبیکستان دعوت شده بودند.

همزمان با برگزاری نشست وزیران خارجۀ کشورهای همسایۀ افغانستان، شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در نامه‌ای، از سران این نشست خواسته است که فشارهای بیشتر را بر طالبان وارد کنند.

اعضای ارشد این شورا که از چهره‌های ضد طالبانی اند و آنان در حال حاضر در بیرون از افغانستان به سر می‌برد، همچنان گفته اند که با حاکمیت طالبان بر افغانستان، این کشور به پناهگاه گروه‌های تندرو مبدل شده و کشورهای منطقه را تهدید می‌کند.

در این نامه آمده است: "گروه طالبان در حال حاضر میزبان هزاران هراس‌افگن و گروه‌های تندرو منطقوی و جهانی است و هر کدام این گروه‌ها با آیندۀ جهاد جهانی و برپایی خلافت اسلامی در کشورهای همسایه و جهان تربیت و تجهیز می‌شوند."

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجۀ پیشین افغانستان نیز در یک نامهٔ سرگشاده به سران نشست سمرقند، از نقض سیستماتیک حقوق بشری و آزادی‌های اساسی مردم افغانستان به ویژه حقوق زنان توسط طالبان انتقاد کرده و از پیامد‌های بحران بشری و سیاسی در این کشور هشدار داده است.

آقای اتمر افزوده که "بحران‌های پیچیده و مرتبط افغانستان" بیشتر از این افزایش خواهد یافت. وزیر خارجۀ حکومت پیشین افغانستان همچنان مذاکرات صلح "بین‌الافغانی" را تنها راه رسیدن به توافق سیاسی پایدار برای یک افغانستان مستقل، باثبات و صلح‌آمیز عنوان کرده است.

او از اعضای نشست وزیران خارجۀ کشورهای همسایۀ افغانستان برعلاوۀ روسیه خواسته است که بر طالبان فشار وارد کنند تا این گروه به خواست‌های مردم این کشور تن داده و به تعهدات خود مطابق توافقنامه دوحه عمل کنند.