در حمله‌ تندروان بر کاروان نظامی پاکستان شش نظامی کشته شدند

پاکستان روز شنبه پنجم اکتوبر (۱۴ میزان)‌ گفت که شورشیان شب گذشته یک کاروان نظامی را در یک منطقه ناآرام در نزدیکی مرز افغانستان هدف حمله قرار دادند که موجب کشته شدن دست‌کم شش سرباز، از جمله یک افسر، شد.

این کمین در وزیرستان شمالی که در گذشته پایگاه گروه تحریک طالبان پاکستان (TTP) بود، رخ داد. این گروه به عنوان یک سازمان تروریستی جهانی شناخته می‌شود.

اردوی پاکستان با نشر اعلامیه‌ای مختصر گفته است که در جریان تبادل آتش، شش "خوارج" مهاجم نیز کشته شده‌اند. نظامیان پاکستان برای اعضای تحریک طالبان پاکستان از اصطلاح خوارج کار می‌گیرد.

در همین حال، منابع متعدد امنیتی به صدای امریکا تایید کردند که در جریان حملهٔ تندروان دست‌کم ۲۲ سرباز پاکستانی زخمی شده‌اند.

ولسوالی وزیرستان در ایالت شمال‌غربی خیبر پشتونخوا موقیعت دارد، جایی که پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان در اگست ۲۰۲۱، شاهد افزایش چشمگیر بم‌گذاری‌ها و حملات مسلحانه گروه تحریک طالبان پاکستان بوده است.

اردوی پاکستان در یک اعلامیهٔ جداگانه اعلام کرد که در نتیجهٔ یک عملیات امنیتی استخباراتی که اواخر روز شنبه در منطقه سوات انجام شد، دو فرمانده تحریک طالبان پاکستان کشته و یک نفر دیگر دستگیر گردید.

پاکستان می‌گوید که تحریک طالبان پاکستان در افغانستان پایگاه‌های امن دارد و از آنجا به کمک طالبان افغان حملات خود را در پاکستان سازماندهی می‌کند.

اسلام‌آباد همچنین ادعا می‌کند که شورشیان فعال در ایالت مرزی بلوچستان در جنوب‌غرب پاکستان به طور فزاینده‌ای از پناهگاه‌های افغانستان برای سازماندهی حملات مرگبار علیه این کشور استفاده می‌کنند.

در همین حال، "مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی" گزارشی را در مورد تلفات نیروهای امنیتی و غیرنظامیان پاکستان منتشر کرد . بر اساس این گزارش،‌ در ۹ ماه نخست سال روان میلادی،
نزدیک به ۱۰۰۰ نفر از غیرنظامیان و نیروهای امنیتی پاکستان جان خود را از دست داده‌اند.

این نهاد مستقر در اسلام‌آباد گزارش داد که اکثر تلفات در ایالت‌های خیبرپشتونخوا و بلوچستان ناشی از حملات تحریک طالبان پاکستان و شورشیان بلوچ بوده است.

حکومت طالبان که تا حالا از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است، اتهامات پاکستان را رد کرده و اصرار دارد که نه تحریک طالبان پاکستان و نه سایر گروه‌های تندرو خارجی در خاک افغانستان حضور دارند.

با این حال، ارزیابی‌های اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد این ادعاها را رد کرده و تحریک طالبان پاکستان را به عنوان "بزرگ‌ترین گروه تروریستی" در افغانستان معرفی کرده است.

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، روز جمعه بار دیگر ارزیابی‌های امنیتی سازمان ملل را زیر سوال برد و ادعا کرد که حکومت آن گروه امنیت و ثبات را در سراسر کشور برقرار کرده است.

متقی که در یک کنفرانس منطقه‌ای به میزبانی روسیه سخنرانی می‌کرد، تاکید کرد که طالبان کنترول کامل بر تمام قلمرو افغانستان دارند و هیچ ‌کس نمی‌تواند از آن برای تهدید امنیت منطقه استفاده کند.

متقی گفت:‌ "گاهی نمایندگان برخی کشورها در شورای امنیت سازمان ملل و رسانه‌ها نگرانی خود را درمورد موجودیت تهدیدها در خاک افغانستان ابراز می‌کنند. ما معتقدیم که شکاف استخباراتی و معلومات نادرست توسط حلقات مخالف راه خود را به سازمان‌های بین‌المللی یافته است'' اما او دراین مورد جزییات ارایه نکرد.