برگزاری مرحله نهایی انتخابات سراسری در هند؛ مودی به پیروزی چشم دوخته‌ است

آخرین مرحله از انتخابات پارلمانی هند روز شنبه اول جون (۱۲ جوزا) برگزار شد و نظر سنجی‌ها نشان می‌دهند که ایتلاف به رهبری حزب نرندرا مودی، صدراعظم هند اکثریت کرسی‌ها را به دست خواهد آورد.

انتخابات هفت مرحله‌ای هند که حدود ۹۷۰ میلیون تن واجد شرایط رای دادن در آن بودند، حدود شش هفته پیش آغاز شد و روز شنبه با رای‌گیری بر سر ۵۷ کرسی نهایی، پایان یافت.

اکثر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اتحاد ملی دموکراتیک به رهبری حزب بهارتیا جنتای مودی می‌تواند اکثریت دو سوم را در مجلس نمایندگان ۵۴۳ عضوی پارلمان هند به دست آورد، جایی که برای اکثریت ساده به ۲۷۲ کرسی نیاز است. اکثریت دو سوم به حکومت اجازه می‌دهد تا اصلاحات گسترده‌ای را در قانون اساسی بیاورد.

سه نظر سنجی از پنج نظرسنجی پیش بینی می‌کند که حزب بهارتیا جنتا می‌تواند به تنهایی بیش از ۳۰۳ کرسی را به دست بیاورد.

این نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد که ایتلاف مخالف به رهبری حزب کانگرس راهول گاندی بین ۱۲۵ تا ۱۸۲ کرسی را کسب کند.

اما نظر سنجی‌ها در هند پیشینه‌ای خوبی نداشته و اغلب نتیجه را اشتباه می‌گیرند که به گفتهٔ تحلیلگران پیش بینی درست در این کشور بزرگ و متنوع یک چالش بزرگ است.

احزاب مخالف این نظر سنجی‌ها را رد کرده و کانال‌های خبری اصلی هند را به جانبداری به نفع مودی متهم می‌کنند؛ اتهاماتی که این چینل‌ها رد کرده اند. آنها همچنین می گویند که نظرسنجی‌ها در هند عمدتاً غیرعلمی هستند.

سوپریا شرینات، یک مسوول مطبوعاتی حزب کانگرس گفت: "این یک نظرسنجی حکومتی است، این نظرسنجی نرندرا مودی است...ما این احساس را داریم که چند کرسی را برنده می‌شویم، از ۲۵۹ کرسی یکی هم کم نخواهد بود."

مودی پس از پایان رای گیری بدون اشاره به نظرسنجی‌ها مدعی پیروزی شده است.

او بدون ارایه مدرکی در شبکهٔ ایکس گفت: "با اطمینان می توانم بگویم که مردم هند با تعداد بی‌پیشینه‌ای به انتخاب مجدد حکومت اتحاد ملی دموکراتیک رای داده اند."

مودی از شهروندان هند خواسته بود تا حضور حداکثری در انتخابات داشته باشند. او گفته بود "با همدیگر دموکراسی‌مان را پویاتر و مشارکتی‌تر کنیم."

مودی کارزار انتخاباتی خود را با تمرکز بر دستاوردهای یک دهه اخیر خود آغاز کرد، اما پس از مدت کوتاهی به حملات علیه ایتلاف مخالف با متهم کردن آنها به جانبداری از اقلیت ۲۰۰ میلیون نفری مسلمان هند روی آورد.

رویترز به نقل از تحلیلگران نوشته است که تغییر در تکتیک مودی پس از مشارکت پایین طرفدارانش در مرحله اول انتخابات و به امید برانگیختن آنها به مشارکت گسترده‌تر در مراحل بعدی انجام شد.

در مقابل، کارزار انتخاباتی ایتلاف مخالف عمدتاً بر آنچه که "نجات هند از حکومت دیکتاتوری مودی" می‌خوانند، متمرکز بوده است.

رشد بیکاری و نیز افزایش شکاف طبقاتی در هند از مواردی هستند که مخالفان مودی بر روی آنها تاکید کرده اند.

نزدیک به یک میلیارد نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات هفت مرحله‌ای هند بودند که از ۱۹ اپریل آغاز شد.

کمیسیون انتخابات در چهارم جون آرا را شمارش می‌کند و انتظار می رود نتایج در همان روز اعلان شود.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.