محمد بن سلمان: جنگ در نوار غزه باید پایان یابد

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز جمعه ۱۰ اکتوبر (۱۹عقرب) ضمن محکوم کردن حملات اسراییل بر نوار غزه، خواهان پایان جنگ در این منطقه شد.

سلمان در جریان نشست افریقا-سعودی که در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی،‌ برگزار شده است، گفت:‌ "ما حملات نظامی، هدف قرار دادن غیرنظامیان، تخطی از قوانین بین المللی توسط مقامات اشغالگر اسراییل را که در نوار غزه صورت می‌گیرد، محکوم می‌کنیم."

ولیعهد عربستان سعودی همچنین تاکید بر نیاز توقف جنگ و جلوگیری از بیجا شدن جبری فلسطینیان در نوار غزه شد.

در همین حال، رهبران قطر و مصر روز جمعه در قاهره،‌ پایتخت مصر،‌ در مورد منازعهٔ جاری در نوار غزه ملاقات کردند. رهبران این دو کشور ابراز امیدواری کردند تا به خاطر کاهش جنگ و خشونت در نوار غزه نقش میانجی‌گیری را ایفا کنند تا از این طریق،‌ کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه برسد و گروگان‌های اسراییلی که در اسارت گروه حماس است، آزاد شوند.

دفتر عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ملاقات السیسی با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، بر افزایش تلاش‌ها برای برقراری آتش بس در غزه و فراهم‌آوری مقدار کافی کمک‌های بشردوستانه برای ۲.۳ میلیون جمعیت این منطقه متمرکز بود.

قطر نیز گفته است که "تلاش‌های مشترک برای توقف تهاجم بر ضد غزه، کاهش جنگ و آوردن کمک‌های عاجل بشری" در جریان ملاقات رهبران دو کشور بحث شد.

سفر امیر قطر به مصر یک روز پس از آن صورت گرفت که صدراعظم آن کشور با رییس اداره استخبارات مرکزی امریکا (سی‌آی‌ای) و رییس موساد، استخبارات اسراییل، در دوحه، پایتخت قطر، در مورد توقف جنگ میان اسراییل و حماس و آزادی گروگان‌ها ملاقات کرد.

پس از حمله هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل که سبب کشته شدن ۱۴۰۰ اسراییلی شد، قطر که چندین رهبر حماس در آن مستقر اند، نقش رهبری‌ کنندهٔ میانجیگر میان تندروان حماس و مقامات اسراییل را بازی کرده است.

پس از حملهٔ حماس، اسراییل نیز در یک اقدام تلافی‌جویانه حملات هوایی و توپخانه‌ای را از هفتم اکتوبر به اینسو بالای غزه آغاز کرده است. به گفتهٔ مقامات صحی نوار غزه، این حملات تاکنون موجب کشته شدن ۱۰ هزار و ۸۰۰ شده است که بیش از ۴۰۰۰ نفر آنرا کودکان تشکیل می‌دهند. اما آماری که از سوی مقامات غزه ارایه شده است، تا حالا از سوی منابع مستقل تایید و یا رد نشده است.

مصر هم با حماس و هم با اسراییل در تماس است و در بخشی از مذاکرات بوده است. مقامات مصر همچنین تحویلدهی کمک‌ها از طریق گذرگاه مرزی رفح به غزه را تسهیل کرده اند. علاوه بر این، مصر در تخلیه افرادیکه پاسپورت خارجی و شماری از فلسطینیانی که نیاز به درمان فوری طبی دارند از غزه کمک کرده است.

ملل متحد گفته است که ۶۵ لاری کمک‌های بشری روز پنجشنبه از مصر وارد نوار غزه شد، مقداری که به مراتب کمتر از رفع نیازمندی بحران بشری است که مردم در نوار غزه با آن مواجه است.

ایالات متحده روز پنجشنبه گفت که اسراییل به هدف بشردوستانه به آتش‌بس روزمرهٔ چهار ساعته در شمال غزه توافق کرده است.

این در حالی است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، گفت که فرصت آتش‌بس کامل وجود ندارد.

با آنهم، رییس جمهور بایدن بر بنیامین نتیاهو، صدر اعظم اسراییل، برای آتش‌بس طولانی‌تر تاکید کرده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، این آتش‌بس چهار ساعته را پیشرفت "چشمگیر" خواند.