بیش از ۱۷ هزار اوکراینی توسط بریتانیا و سایر متحدین آن آموزش نظامی دیده اند

شماری از سربازان اوکراینی هنگام آموزش‌های نظامی در یکی از پایگاه‌های آموزش نظامی در شمال بریتانیا

وزارت دفاع بریتانیا روز دوشنبه ۲۶ جون (پنجم سرطان) گفت که این کشور با شماری از کشور‌های متحد در یک سال‌ گذشته بیش از ۱۷ هزار اوکراینی را آموزش نظامی داده اند تا آنان در مقابل تهاجمی نظامی روسیه ایستادگی کنند.

این سربازان که از اقشار مختلف جامعه‌ می‌باشند از طریق یک برنامهٔ پنج هفته‌ای ''خسته کننده'' آموزش داده اند.

بریتانیا و نه کشور متحد آن— کانادا، آسترالیا، نیوزیلند، ناروی، فنلند ، سویدن، دنمارک، لیتوانیا و هالند— ابتکار عمل را به دست گرفتند و در ماه جون ۲۰۲۲ آموزش داوطلبان جدید اوکراینی را آغاز کردند.

این برنامه آموزشی که رهبری آن را بریتانیا بر عهده دارد،‌ "عملیات انترفلکس" نامگذاری شده است. اوکراینی‌هایی که قبلاَ تجریهٔ نظامی نداشتند یا تجربهٔ اندک نظامی داشتند، از طریق این برنامه مهارت‌های مختلف نظامی را فراگرفتند.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، گفته است که "عزم و انعطاف پذیری سربازان اوکراینی که از همه اقشار [جامعه] به خاک بریتانیا میایند تا در کنار نیروهای بریتانیایی و بین المللی ما بجنگند، [نشانهٔ] فروتنی است که شاهد آن استیم."

آقای والاس همچنان تاکید کرد که بریتانیا و شرکای بین المللی آن تا هز زمانی که نیاز باشد، به این گونه‌ کمک‌های حیاتی ادامه می‌دهند تا اوکراین بتواند در مقابل تهاجم نظامی روسیه از خود دفاع کند.

بریتانیا در ابتدا پیشنهاد آموزش تا ۱۰ هزار سرباز اوکراینی را داده بود تا برای آنان مهارت‌های میدان جنگ را بیاموزاند.

وزارت دفاع بریتانیا گفته است که این برنامهٔ آموزشی حالا تمدید شده، در مسیر درست قرار گرفته و قرار است تا سال ۲۰۲۴ مجموعاََ ۳۰ هزار اوکراینی را آموزش نظامی بدهد.

بر اساس اعلامیهٔ وزارت دفاع بریتانیا، اطلاعات نشان می‌دهد که این آموزش "تفاوت قابل ملاحظه‌ای را در موثریت جنگی اوکراین " به وجود آورده است.

وزارت دفاع بریتانیا همچنین گفته است که نیروهای نظامی آن کشور ارتباط نزدیک خود با اوکراین را حفظ می‌کند تا مهارت‌های نظامی اوکراینی‌ها در میدان نبرد بهبود یابد.