طالبان از رهایی صدها زندانی افغان از زندان ایالت سند پاکستان خبر دادند

عکس: آرشیف

سفارت افغانستان در اسلام‌آباد می‌گوید که ۳۰۳ مهاجر زندانی افغان از زندان ایالت سند پاکستان آزاد شدند.

این سفارت که از سوی طالبان مدیریت می‌شود، گفته است که این زندانیان افغان که شامل ۶۳ زن و ۷۱ کودک اند، روز دوشنبه نهم جنوری (۱۹ جدی) از زندان حیدرآباد ایالت سند آزاد شدند.

بر اساس اعلامیه این سفارت، زندانیان آزادشده ذریعهٔ شش بس به‌ افغانستان منتقل شدند.

در جریان هفتۀ جاری این دومین گروه زندانیان افغان است که از زندان‌های پاکستان آزاد و روانهٔ کشورشان می‌شوند. پیش از این مقامات نیز از رهایی ۵۲۴ مهاجر زندانی افغان از زندان کراچی پاکستان خبر داده بودند.

سفارت افغانستان در اسلام‌آباد به تاریخ هفتم جنوری (۱۷ جدی) گفته بود که ۵۴ زن و ۹۷ کودک شامل این زندانیان آزادشده بودند.

سفارت افغانستان در اسلام‌آباد پیشتر گفته بود که حدود ۱۵۰۰ مهاجر افغان که مدارک قانونی ندارند، در پاکستان زندانی هستند و تلاش برای رهایی آنان ادامه دارد.

این سفارت در اعلامیه‌ای به تاریخ ۱۸ دسمبر ۲۰۲۲ گفته بود که از جمله ۲۰۰۰ مهاجر زندانی افغان در پاکستان، بیش از ۵۰۰‌نفر در سه ماه گذشته آزاد شده اند.

همچنان یک افسر زندان در کراچی پاکستان گفته بود که به زودی روند اعزام زندانیان افغان از پاکستان به افغانستان آغاز خواهد شد.

شیبا شاه، یکی از افسران زندان زنان کراچی تعداد زندانیان افغان در زندان‌های کراچی را ۱۲۹ زن و ۱۷۸ کودک ذکر کرد و گفت که قرار است در هفته اول جنوری ۵۹ زندانی زن به کشورشان بروند.

بر اساس معلومات مقامات پاکستانی، پولیس این کشور طی یک سلسله عملیات، حداقل ۱۲۰۰ افغان را به دلیل نداشتن مدارک قانونی و ویزه در مناطق مختلف پاکستان بازداشت و زندانی کرده است.

آمار سازمان کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار مهاجر قانونی افغان در پاکستان زندگی می‌کنند، اما تخمین زده می‌شود که صدها هزار مهاجر غیرقانونی افغان در پاکستان به سر ببرند.