انفجار مرمی هاوان در لوگر جان چهار کودک را گرفت

مقام‌های محلی طالبان لوگر می‌گویند که در اثر انفجار یک مرمی هاوان در این ولایت، چهار کودک جان باخته و یک نفر دیگر زخمی شده است.

احمد الله انس، سخنگوی پولیس طالبان در لوگر، به باختر، خبرگزاری دولتی تحت کنترول این گروه، گفته است که این انفجار عصر روز جمعه پنجم جولای (۱۵ سرطان) در ساحۀ "موسی قلعه" از مربوطات شهر پل‌علم مرکز این ولایت به وقوع پیوست.

انس افزود که این انفجار هنگامی رخ داد که کودکان مصروف بازی با این مرمی هاوان بودند. او افزود که این مرمی هاوان از گذشته در ساحه باقی مانده بود.

به گفتۀ این مقام طالبان، این کودکان از هفت تا ۱۳ سال عمر دارند و در میان آنان دو کودک دختر شامل است. بر اساس معلومات طالبان، در این انفجار یک نوجوان دیگر زخمی شده و برای درمان به شفاخانه منتقل شده است.

مقام‌های صحی در لوگر وضعیت صحی این نوجوان را وخیم گزارش داده‌اند

افغانستان برای کودکان هنوز هم بسیار خطرناک است، زیرا در اغلب موارد کودکان برای حمایت مالی خانواده‌های شان تلاش می‌کنند تا فلزات را جمع آوری کنند و آن را به فروش برسانند.

پیش از این، صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) از افزایش تلفات کودکان در اثر انفجار مواد منفلق‌ناشدۀ باقی مانده از جنگ در بخش‌های افغانستان ابراز نگرانی کرده بود.

ملل متحد هشدار داده است که افغانستان هنوز هم آلوده با ماین و مواد منفلق‌ناشدۀ باقی مانده از جنگ است که به گفتۀ این سازمان، در حال حاضر، بیش از چهارهزار و ۱۵۰ ساحهٔ تشخیص شدهٔ خطر وجود دارد که این محلات تهدیدی مرگبار برای شهروندان افغان به ویژه کودکان است.

بر اساس معلومات ملل متحد، از سال ۱۹۸۸به این‌سو، مواد انفجاری و ماین های باقی‌مانده از جنگ در افغانستان بیش ۴۱هزار غیرنظامی را کشته و یا زخمی کرده است که بیش از دو سوم قربانیان آنرا کودکان تشکیل می‌دهند.