رهبر کوریای شمالی: در صورت حمله بر خاک ما از سلاح اتمی کار می‌گیریم 

کیم جون اون، رهبر کوریای شمالی

کیم جون اون، رهبر کوریای شمالی، می‌گوید که اگر کوریای جنوبی یا ایالات متحده بر خاک این کشور حمله کند، نیروهای کوریای شمالی بدون درنگ از تسلیحات اتمی کار خواهند گرفت.

رسانهٔ دولتی کی‌سی‌این‌ای کوریای شمالی به نقل از رهبری این کشور گزارش داده که گفته است "اگر دشمن... تلاش کند از نیروهای مسلح برای تجاوز بر حاکمیت این کشور استفاده کند" پیونگ یانگ از تمامی نیروی که در اختیار دارد، به شمول تسلیحات هسته‌ای، استفاده خواهد کرد.

این درحالی است که کوریای جنوبی در اوایل هفتهٔ جاری رسم گذشت نظامی را راه اندازی کرد و یون سوک یول، رییس جمهور این کشور، تهدید کرد که اگر پیونگ یانگ از تسلیحات اتمی استفاده کند، "رژیم آن نابود خواهد شد."

او افزود که اگر کوریای شمالی تلاش کند از سلاح هسته‌ای استفاده کند، با واکنش قاطع و مشترک "اردوی ما و ایالات متحده" مواجه خواهد شد.

یون در مقابل هزاران تن از نیروهای مسلح این کشور اضافه کرد: "آن روز، پایان رژیم کوریای جنوبی خواهد بود."

ده‌ها هزار تن از نیروهای امریکایی در کوریای جنوبی مستقر اند.

در پاسخ به این اظهارات، رهبر کوریای شمالی، رییس جمهور کوریای جنوبی را یک رهبر "دست نشانده" و "یک مرد غیرنورمال" خواند.

کوریای جنوبی تسلیحات هسته‌ای ندارد، اما تحت پوشش چتر هسته‌ای ایالات متحده قرار دارد.

مشاجره لفظی میان رهبران دو کشور چند هفته پس از آن به میان آمد که کیم جون اون برای نخستین بار تصاویر یک دستگاه غنی‌سازی یورانیم کشورش را نشر کرد و خواستار سنترفیوژهای بیشتر برای تقویت زرادخانهٔ هسته‌ای این کشور شد.

پیونگ‌یانگ برای نخستین بار در سال ۲۰۰۶ آزمایش هسته‌ای را انجام داد و هنوزهم تحت تعزیرات ملل متحد قرار دارد. این کشور پیش از این، هیچ گاهی جزییات تاسیسات غنی‌سازی یورانیم خود را فاش نکرده بود.

روابط میان کوریای شمالی و جنوبی در پایینترین سطح قرار دارد و کوریای شمالی گفته است که ۲۵۰ میزایل بالستیک را در مرز جنوبی این کشور مستقر کرده است.

پیونگ یانگ، سیول را دشمن اصلی خود خوانده و گفته است که کوریای شمالی قدرت هسته‌ای است که هیچ‌گاهی این قدرت را از دست نخواهد داد.

چین و روسیه از متحدین و حامیان کوریای شمالی اند.