هند سفیر و دپلومات‌های خود را از کانادا فرا خواند

وزارت خارجهٔ هند روز دوشنبه ۱۴ اکتوبر (۲۳ میزان) با نشر بیانیه‌ای گفت که سفیر و دیگر دپلومات‌های هندی را از کانادا فراخوانده است.

ساعاتی پیش از این اقدام، دهلی جدید اطلاعیهٔ حکومت کانادا را رد کرده بود که در آن سفیر هند مقیم اوتاوا در پیوند به ترور سال گذشتهٔ یک فعال سیک در کانادا مورد سوظن قرار گرفته بود.

وزارت خارجهٔ هند همچنان گفته است که دپلومات ارشد کانادا مقیم دهلی جدید احضار و به وی گفته شده است که "هدف‌گیری بی‌اساس" کمیشنر عالی یا سفیر یا هم دپلومات‌ها و مقام‌های هندی مقیم کانادا "به کلی غیرقابل قبول" خوانده شده است.

در بیانیه آمده است: "ما به تعهد حکومت کانادا برای تامین امنیت آنان [دپلومات‌های هندی مقیم کانادا] باور نداریم. از اینرو، حکومت هند تصمیم گرفته است که کمیشنر عالی و دیگر دپلومات‌ها و مقام‌هایی را که هدف قرار گرفته اند، از آن کشور بیرون کند."

جستن ترودو، صدر اعظم کانادا،‌ درماه سپتمبر سال گذشته گفته که ادعاهای معتبری وجود دارد که حکومت هند با ترور هردیپ سینگ نیجار، فعال هندی مقیم کانادا، ارتباط دارد. هند این ادعاها را بی‌بنیاد خوانده و رد کرده است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید هند اتهام کانادا مبنی بر دخالت دهلی جدید در قتل یک رهبر سیک را رد کرد 

نیجار که هند او را تروریست زیر پیگرد اعلام کرده بود، به تاریخ ۱۸ جون سال گذشته در حومهٔ شهر ونکوور که محل زندگی بزرگترین جمعیت سیک‌ها در کانادا است، کشته شد.

مقامات هندی گفته اند که نیجار در جنبش جدایی طلبی سیک‌ها نقش داشت، جنبشی که در سال‌های ۱۹۸۰ هند را تکان داد.

جدایی طلبی و مبارزه برای ایجاد خالستان،‌ کشور مستقل برای سیک‌ها، در دههٔ ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به شورشگری خونینی منتج شد که در آن هزاران نفر، به شمول مقامات بلند‌پایهٔ هندی، کشته شدند. اما این جنبش اکنون از حمایت اندکی در پنجاب برخوردار است.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس کار گرفته شده است.