پایان فصل کوهنوردی در ایورست؛ امسال هشت کوهنورد جان باختند

کوهنوردان حین صعود به قله اورست

مقامات امور گردشگری و سازماندهندگان امور کوهنوردان در نیپال گفته اند که کوهنوردان روز چهارشنبه ۲۹ می (نهم جوزا) قلۀ ایورست را ترک گفتند و این گونه فصل کوهنوردی امسال، بعد از آنکه چند ریکارد جدید قایم شده و هشت نفر در این مسیر جان باختند، پایان یافت.

راکیش گورانگ، یک مسوول ادارۀ گردشگری نیپال ابراز داشت که بیش از ۶۰۰ کوهنورد و رهنما، تا ارتفاع ۸۸۴۹ کیلومتری در همالیا صعود کردند. او گفت که این تیم حال محل را ترک کرده و "مسیر کوهنوردی مسدود شده و فصل آن خاتمه یافته است."

سال گذشته، مهلک ترین سال در صعود به قلۀ ایورست بود که در آن ۱۸ نفر کشته شدند، اما فصل کوهنوردی در سال ۲۰۲۴ با وجود گزارش کوهنوردان از مشکلات در روند صعود، با تلفات اندک همراه بود.

هویت هشت قربانی فصل کوهنوردی امسال، دو شهروند مغولستان، یک کینیایی، یک هندی و یک نیپالی مشخص شد. سه نفر دیگر- یک کوهنورد بریتانیایی و دو رهنمای نیپالی وی - هنوز ناپدید اند و گمان می رود که مرده باشند.

هشت قله از ۱۰ قله کوه های مرتفع جهان در نیپال واقع شده است و سالانه صد ها گردشگر در فصل بهار، که هوا گرم می‌شود و باد کمتر می‌وزد، برای کوهنوری به این کشور سفر می‌کنند.

ریکاردهایی که در فصل کوهنوردی امسال در نیپال شکسته شد شامل صعود فونجو لاما، یک کوهنورد نیپالی، در عرض ۱۴ و نیم ساعت به قله ایورست است که سریع ترین صعود یک زن به قله این کوه در طول تاریخ کوهنوردی در این محل، تلقی می‌شود. صعود به قلۀ ایورست، معمولاً چند روز را در بر می‌گیرد.

ریکارد نیپالی‌ها

کامی ریتا شیرپا، کوهنورد نیپالی که ۵۴ ساله است و به نام "مرد ایورست" شهرت دارد توانست که برای ۳۰ بار به این قله صعود کند. او برای بار نخست سه دهه پیش به این قله صعود کرده بود.

پورنیما شریستا، کوهنورد دیگر نیپالی، در این فصل کوهنوردی، سه بار قادر به فتح قله کوه ایورست شد، که بلندترین ریکارد صعود زنان را در یک فصل به نام خود ثبت کرد.

شریستا گفت: "اکثر کوهنوردان، نام و شهرت خود را با صعود در کوه‌های ما به دست می آورند و خوب است که ما نیپالی‌ها، ریکارد را در سرزمین خود کسب کنیم."

مینگما جی شیرپا، که شرکت "تصور سفر و نمایش در نیپال" را اداره می‌کند، توجه بیشتر را به کوهنوردان نیپالی متمرکز کرده بود.

کینتون کول، کوهنورد بریتانیایی نیز با هژدهمین بار صعود به ایورست، ریکارد جدیدی را به نام خود رقم زد. پیوتر جرزی کریزوفسکی، کوهنورد پولندی، اولین کسی بود که بدون دریافت کپسول اکسیجن اضافی، قادر به صعود به هر دو قلۀ ایورست و لوتسه شد.

امسال، نیپال ، ۹۰۰ جواز کوهنوردی را صادر کرد که شامل ۴۲۱ جواز برای صعود به قله ایورست می‌شد و از این بابت حدود پنج میلیون دالر به آن کشور عاید آمد.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های اسوشیتدپرس و فرانس‌پرس استفاده شده است.