نتنیاهو به بایدن گفته که مخالف حاکمیت فلسطینی‌ها در غزه است

از راست به چپ، بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، و جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز شنبه ۲۰ جنوری (۳۰ جدی) گفت که در جریان تماس تیلفونی با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، مخالفت خود را با ایجاد حاکمیت فلسطینی‌ها در نوار غزه بیان کرده است.

رهبران دو کشور پس از نزدیک به یک ماه روز جمعه ۱۹ جنوری (۲۹ جدی) در مورد وضعیت نوار غزه از طریق تلیفون صحبت کردند.

قصر سفید پس از صحبت تلیفونی رهبران دو کشور گفت که رییس جمهور بایدن هنوز هم معتقد است که نتنیاهو ممکن به ایجاد یک دولت فلسطینی توافق کند.

دفتر صدراعظم اسراییل گفته است که نتنیاهو در صحبت تیلفونی‌اش با رییس جمهور بایدن بار دیگر بر پالیسی حکومت خود تاکید کرد که پس از نابودی گروه حماس، اسراییل باید کنترول امنیت نوار غزه را در دست داشت باشد تا اطمینان حاصل شود که این منطقه بیش از این خطری برای اسراییل نیست. این پالیسی در تضاد به خواست فلسطینی‌ها برای ایجاد دولت است.

نتنیاهو روز پنجشنبه حاکمیت فلسطین بر کرانه غربی اشغالی را نیز رد کرد و گفت چنین اقدام با نیاز اسراییل برای "کنترول امنیتی بر تمام قلمرو غرب رود اردن سازگار نیست.''

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، پس از صحبت تلیفونی رهبران دو کشور گفت که رییس جمهور بایدن هنوز هم معتقد به راه حل دو دولت اسراییل و فلسطین است، اما رسیدن به این وضعیت مستلزم کار‌های دشوار است. امریکا از چندین دهه‌ به اینسو، راه حل دپلوماتیک دو دولت-اسراییل و فلسطین- را بهترین گزینه برای تامین صلح در منطقه می‌داند.

رییس جمهور بایدن نیز در قصر سفید به خبرنگاران گفت: ''چندین نوع راه حل دو کشوری وجود دارد. شماری از کشورهای عضو سازمان ملل متحد هستند که اردوی خود را ندارند.''
در همین حال، یک مقام ارشد حماس روز شنبه اظهارات بایدن در مورد احتمال موافقت اسراییل با ایجاد دولت فلسطین را رد کرد.

عزت الرشق، یکی از اعضای دفتر سیاسی این گروه اسلام گرا، با نشر اعلامیه‌ای گفت: "این توهم که بایدن در مورد دولت فلسطین و ویژگی‌های آن پند و نصیحت می کند، مردم ما را فریب نمی دهد.''

او در این اعلامیه ادعا کرده است که ''بایدن شریک کامل جنگ نسل‌کشی است و مردم ما انتظار خوبی از وی ندارد.''

با وجود فشار‌های روز افزون ایالات متحده مبنی بر نوع تشکیل دولت برای فلسطینی‌ها، نتنیاهو بار‌ها تعهد کرده است تا حماس را نابود کند و پس از حملات هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ این گروه بر جنوب اسراییل، منطقهٔ نوار غزه را غیرنظامی کند.

نتنیاهو در مطلبی که به تاریخ ۲۶ دسمبر سال گذشته در روزنامهٔ وال استریت ژورنال چاپ شد، نوشت: "حماس باید نابود شود؛ غزه باید غیرنظامی شود و جامعهٔ فلسطینی باید افراطی‌زدایی شود. این سه پیش‌‌شرط برای صلح میان اسراییل و هسمایگان فلسطینی آن در غزه است."

مرگبارترین جنگ در نوار غزه به تاریخ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ پس از آن آغاز شد که گروه حماس بر اسراییل حمله کرد و جنگجویان این گروه نزدیک به ۱۱۴۰ نفر را که اکثرشان غیرنظامیان بودند، کشتند و ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند که هم اکنون نیز ۱۲۹ گروگان در اسارت حماس به سر می‌برد. بر اساس آمار خبرگزاری فرانس پرس، کم از کم ۲۷ گروگان کشته شده اند.

وزارت صحت غزه که در کنترول حماس قرار دارد، بدون تفکیک نظامیان از غیرنظامیان گفته است که از آغاز جنگ تا حالا ۲۴ هزار و۹۲۷ نفر کشته شده اند که بیشتر شان زنان و کودکان می‌باشند.اما این رقم تا حالا از سوی منابع مستقل تایید نشده است.