نتنیاهو: به امریکا گفته‌ام که مخالف ایجاد دولت فلسطینی‌ استم 

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل و جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، روز پنجشنبه ۱۸ جنوری (۲۸ جدی) گفت که او به ایالات متحده گفته است که با حمایت دیرینهٔ واشنگتن از ایجاد یک دولت فلسطینی مخالف است.

مقامات حکومت اسراییل به کرات مخالفت شان را با یک دولت مستقل فلسطینی در کنار اسراییل ابراز کرده اند. اما اظهارات نتنیاهو در جریان کنفرانس خبری که از طریق رسانهٔ ملی نشر شد، به نظر می‌رسد که قاطعیت او و یک فاصلهٔ آشکار علنی را در این خصوص با امریکا نشان می‌دهد، کشوری که از جنگ اسراییل در مقابل حماس حمایت کرده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، این اظهارات صدر اعظم اسراییل را رد کرده گفت: "این اظهارات تازه توسط صدر اعظم نتنیاهو نیست. واضح است که ما آنرا از نظر متفاوت می‌بینیم."

این در حالی است که انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده در جریان هفتهٔ جاری به رهبران سیاسی و تجاری در نشست اقتصادی جهان در سویس گفت که "برای صلح شرق میانه مسیر رسیدن به یک دولت فلسطینی لازمی است".

نتنیاهو در جریان نشست خبری‌اش گفت: "در هر گونه ترتیبات آینده... اسراییل باید بر نیازمندی‌های امنیتی تمامی قلمروغرب رود اردن کنترول داشته باشد. این با نظریهٔ حاکمیت در تضاد قرار دارد. چه باید کرد؟"

او در اشاره به روابط با ایالات متحده افزود که "صدر اعظم باید قابلیت نه گفتن به دوستان ما را داشته باشد".

اسراییل گفته است که نمی‌خواهد در پایان جنگ با حماس، غزه را یک بار دیگر اشغال کند، اما نخواسته است در مورد طرح‌های آینده برای غزه صحبت کند.

ایالات متحده از هفته‌ها به اینسو بر تل ابیب فشار آورده است تا عملیات گسترده در غزه و تلفات غیرنظامیان را محدود کند.

مقامات اسراییل می‌گویند که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر این کشور حمله کرده و ۱۱۴۰ نفر را کشتند که اکثریت شان غیرنظامیان بودند.

مقامات صحی در غزه گفته اند که در جریان حملات انتقامجویانهٔ اسراییل تا اکنون حد اقل ۲۴۶۲۰ نفر کشته شده اند که ۷۰ در آنان زنان، کودکان و کهن‌سالان اند. آنان گفته اند که در این حملات بیش از ۶۰ هزار نفر دیگر زخمی شده اند.