کانگرس ایالات متحده از صدراعظم اسراییل میزبانی می‌کند 

سخنرانی سال ۲۰۱۵ نتنیاهو در کانگرس ایالات متحده

مایک جانسن، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۳ می (سوم جوزا) اعلام کرد که بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، به زودی در کانگرس سخنرانی خواهد کرد.

جانسن جمهوری‌خواه گفت که "ما به زودی در مقر کانگرس در یک نشست مشترک هر دو مجلس از صدر اعظم نتنیاهو میزبانی خواهیم کرد" و این دیدار حمایت بسیار قوی از حکومت اسراییل را به نمایش خواهد گذاشت.

این در حالی است که اسراییل در هفتهٔ جاری دوبار صدمه دید: نخست این که سه کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت شناختند و دوم اینکه سارنوال محکمهٔ بین المللی جرایم اعلام کرد که به اتهام جرایم جنگی خواهان بازداشت نتنیاهو و رهبران حماس خواهد شد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، این تلاش محکمهٔ بین المللی جرایم را رد کرده و گفته است که آنچه را که حماس انجام داد و آنچه را که اسراییل انجام می‌دهد، نمی‌توان یک برابر خواند.

از آغاز جنگ میان اسراییل و حماس به دنبال حملهٔ هفتم اکتوبر تندروان حماس، ایالات متحده از حامیان ثابت قدم اسراییل بوده است.

اما جو بایدن، رییس جمهور دموکرات ایالات متحده در این اواخر به دلیل مرگ و میر روز افزون غیرنظامیان در عملیات نظامی اسراییل، فشار‌ها را بر نتنیاهو افزایش داده و تهدید کرده است که فرستادن تسلیحات به این کشور را توقف خواهد داد، آنچه که جمهوری‌خواهان با آن مخالف اند.

جانسن جو بایدن را متهم کرده است که با چنین اقدام حماس را کمک می‌کند.

قصر سفید به کرات نگرانی خود را در مورد عملیات نظامی اسراییل به ویژه در شهر رفح اظهار کرده است، جاییکه بیش از یک میلیون باشندهٔ غزه پناه برده اند.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرده و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

پس از این حمله، نظامیان اسراییلی، غزه را آماج حملات هوایی و زمینی قرار داده است که به گفتۀ مقامات صحی در غزه، در جریان حملات اسراییل بر غزه تا اکنون بیش از ۳۵۸۰۰ نفر کشته شده اند که اکثریت شان زنان و کودکان اند.