هالند: جنگنده‌های اف-۱۶ را بدون تاخیر به اوکراین تحویل می‌دهیم

طیارهٔ اف-۱۶

وزیر خارجهٔ هالند گفته است که کشورش روند تحویل‌دهی طیاره‌های جنگی اف-۱۶ به اوکراین را بدون تاخیر آغاز می‌کند.

کسپر ولدکمپ در جریان دیدار روز گذشته‌اش از کیف که جزییات آن تا صبح امروز هفتم جولای (۱۷ سرطان) سری نگهداشته شده بود گفت: "اکنون که مجوز (طیاره‌های) اف-۱۶ را دریافت کرده ایم، آن‌ها بدون تاخیر تحویل داده خواهند شد."

اوکراین امیدوار است طیاره‌های جنگی اف-۱۶ امریکایی در کسب برتری بر روسیه و محافظت بهتر از نیروها و شهر‌هایش در مقابل بمباردمان نیروهای روسی، کمک کند.

وزیر خارجهٔ هالند گفت که کشورش پس از آنکه هفتهٔ گذشته جواز صادرات این طیاره‌ها را دریافت کرد، تصمیم به فرستان آن به اوکراین گرفت.

با آنهم، او جزییات بیشتر و یا تاریخ مشخصی از تحویلدهی ۲۴ طیارهٔ جنگی اف-۱۶‌ای را که هالند به اوکراین تعهد کرده بود، ارایه نکرد.

پس از تهاجم روسیه بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، کیف همواره خواهان دریافت این نوع طیاره‌های جنگی بوده است.

پیلوت‌ها وعملهٔ اوکراینی از ماه‌ها به اینسو سرگرم آموزش در کشورهای ناتو اند.

چندین عضو ناتو به فرستادن طیار‌ه‌های جنگی به اوکراین تعهد کرده اند.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین در ماه می در مصاحبه‌ای با فرانس‌پرس گفت که کیف به حدود ۱۳۰ طیاره نیاز دارد، اما کشورهای غربی کمتر از ۱۰۰ طیاره با اوکراین تعهد کرده اند.

روسیه هشدار داده است که نیروهای این کشور تمامی تجهیزات غربی، به شمول جنگنده‌های اف-۱۶ را که به اوکراین فراهم می‌شود، هدف قرار خواهند داد.

هفتهٔ گذشته، اردوی روسیه ادعا کر کرد که پایگاه‌های هوایی اوکراینی را هدف قرار داد، رویدادی که نگرانی‌ها را در مورد قابلیت کیف در حفاظت از میدان‌های هوایی این کشور، با رسیدن طیاره‌های اف-۱۶، به میان آورده است.