نیوزیلند فروش سگرت برای نسل‌ نو و نسل‌های آینده را منع کرد

پارلمان نیوزیلند روز سه‌شنبه ۱۳دسمبر (۲۲ قوس) قانونی را تصویب کرد که براساس آن افرادی که بعد از اول جنوری ۲۰۰۹ تولد شده یا پس از آن تولد می‌شوند، هرگز نمی‌توانند سگرت بخرند؛ ممنوعیت همیشگی برای افراد ۱۴ سال و کمتر از آن.

ظاهراً نیوزیلند اولین کشور جهان است که سگرت را برای نسل بعدی غیرقانونی کرده است. براساس این قانون، سن برای خرید سگرت همه ساله بالا و بالاتر خواهد رفت و مقامات امیدوارند که تا سال ۲۰۲۵ نیوزیلند عاری از سگرت شود.

بر اساس لایحه‌ای که دولت این کشور تابستان امسال به پارلمان ارایه کرد و روز سه‌شنبه به تصویب رسید، میزان نیکوتین در تمامی محصولات دخانی نیز باید به گونه‌ای چشمگیر کاهش یابد.

برعلاوه، لایحهٔ جدید فروش سگرت در قفسه‌های مغازه‌ها و سوپرمارکیت‌ها را نیز منع کرده و سگرت باید در مغازه‌های ویژه دخانیات به فروش برسد. قانون جدید شمار دکان‌های فروش تنباکو را از شش هزار به ۶۰۰ دکان کاهش می‌دهد.

داکتر عایشه ورال، معاون وزارت صحت نیوزیلند، به قانونگذاران در پارلمان گفت: "هیچ دلیل موجه‌ای برای اجازه دادن به محصولی که نیمی از افرادی را که آن را استعمال می‌کنند می‌کشد، وجود ندارد. و من می‌توانم به شما بگویم که با تصویب این قانون، در آینده به این موضوع پایان خواهیم داد."

او گفت که سیستم صحی این کشور میلیاردها دالر را از عدم نیاز به درمان بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات مانند سرطان، حملات قلبی، سکته مغزی و قطع عضو صرفه جویی خواهد کرد. او گفت که این لایحه تغییر نسلی ایجاد می‌کند و میراثی از سلامت بهتر برای جوانان به جا می‌گذارد.

این ممنوعیت فعلا شامل ویپنگ (سگرت الکترونیکی‌) نیست، در حالی ‌که لایحه اصلی قرار بود آن را نیز در بربگیرد.

استعمال سگرت که در گذشته در میان نوجوانان نیوزیلندی رواج یافته بود، از مدتی پیش رو به کاهش نهاده و اکنون تنها هشت درصد از ساکنان این کشور سگرت می‌کشند در حالیکه این آمار ده سال پیش ۱۶ درصد بود.

قانون جدید پس از دوهفته با شروع سال میلادی ۲۰۲۳ اجرایی می‌شود. این تغییر مورد استقبال چندین سازمان صحی قرار گرفته است.