لینک های دسترسی

Breaking News

نیوزیلند فروش سگرت به نسل‌های آینده را ممنوع می‌کند


نیوزیلند برای ایجاد نسل عاری از دخانیات، فروش تنباکو به نسل‌های آینده را ممنوع می‌کند؛ ممنوعیت مادام العمر برای افراد ۱۴ سال و کمتر.

طبق قانون جدید که دولت روز پنجشنبه نهم دسمبر (۱۸ قوس) اعلام کرد و انتظار می‌رود سال آینده تصویب شود، هر فردی که پس از سال ۲۰۰۸ به دنیا آمده، در طول زندگی خود نمی‌تواند به طور قانونی، سگرت یا محصولات تنباکو بخرد.

نیوزیلند مصمم است تا به هدف تعیین شده برای سال ۲۰۲۵ برای کاهش مصرف سگرت به پنج درصد دست یابد و در نهایت به هدف ریشه کن کردن مصرف سگرت برسد.

در حال حاضر، نزدیک به ۱۱ درصد از بزرگسالان نیوزیلند سگرت دود می‌کنند که در مقایسه با ۱۸ درصد حدود یک دهه قبل کاهش نشان می‌دهد. اما میزان مصرف دخانیات در میان جمعیت بومی ماوری بسیار بالاتر، نزدیک به ۲۲٪ است. این جمعیت بومی در حال حاضر از میزان بالاتر بیماری و مرگ رنج می‌برد.

وزارت صحت نیوزیلند می‌گوید که مصرف سگرت باعث یک سرطان از هر چهار مورد سرطان در این کشور و عامل اصلی مرگ و میر قابل پیشگیری برای جمعیت پنج میلیون نفری این کشور است. صنعت دخانیات بیش از یک دهه است که هدف قانونگذاران قرار گرفته است.

داکتر عایشه ورال، معاون وزارت صحت نیوزیلند و طراح این قانون گفت: "ما می‌خواهیم مطمین شویم که جوانان هرگز سگرت کشیدن را شروع نمی‌کنند."

خانم ورال افزود: "شما هر روز با کسی روبرو می شوید که با بدبختی ناشی از تنباکو روبرو است. وحشتناک ترین راه های که مردم می‌میرند، نفس تنگی است که از باعث تنباکو بوجود می‌آید. "

قانون جدید به این معنی است که سن قانونی سگرت کشیدن هر سال افزایش می‌یابد تا نسلی بدون سگرت ایجاد شود. این اقدام بخشی از تلاش گسترده دولت برای محدود کردن مصرف دخانیات است.

افزون بر آن دولت نیوزیلند از قبل مالیات بر سگرت را بسیار بلند برده و به عنوان بخشی از محدودیت‌های اعلام شده در روز پنجشنبه، دولت نیوزیلند محل‌های فروش سگرت را به شدت محدود خواهد کرد تا از این پس نتوان محصولات دخانی را از هر جا بدست آورد.

قانون جدید تاثیری بر ویپنگ (سگرت الکترونیکی‌) نخواهد داشت. خانم ورال گفت که دود کردن تنباکو بسیار مضرتر است و همچنان یکی از علل اصلی مرگ و میرهای قابل پیشگیری در نیوزلند است و سالانه ۵۰۰۰ نفر را می کشد. او گفت: "ما فکر می‌کنیم که ویپنگ یک ابزار ترک واقعاً مناسب است. "

فروش محصولات ویپینگ در حال حاضر به افراد ۱۸ سال و بالاتر در نیوزلند محدود شده است و مصرف ویپینگ در مدارس ممنوع است. خانم ورال گفت شواهدی مبنی بر افزایش مصرف ویپنگ در جوانان وجود دارد.

عایشه ورال علاوه کرد که مطالعات نشان داده است که با افزایش حداقل سن، فروش سگرت کاهش می یابد. در ایالات متحده، دو سال پیش حداقل سن برای خرید محصولات تنباکو از ۱۸ به ۲۱ سال افزایش یافت.

در سال‌های اخیر، ویپنگ در بین نسل‌های جوان‌تر بسیار محبوب‌تر از سگرت شده است.

اما مقامات صحی نیوزیلند هشدار داده‌اند که ویپنگ هم بی خطر نیست. محققان مواد خطرناک و سرطان زا را در مایعات سگرت الکترونیکی مشاهده کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG