نیکاراگوا برای افغانستان سفیر مقرر کرد

رسانه‌های محلی روز شنبه ۲۲ جون (دوم سرطان) گزارش دادند که حکومت نیکاراگوا سفیر خود برای افغانستان زیر سلطه طالبان را تعیین کرده است.

این اقدام نادر، روابط نیکاراگوا با رژیم طالبان را تقویت می‌کند، رژیمی که از لحاظ دپلوماتیک در انزوای بین المللی قرار دارد.

مایکل کمپبل، سفیر کنونی نیکاراگوا در چین، نقش اضافی را از دفتر خود در بیجینگ، پایتخت چین، به عهده خواهد گرفت.

شبکه خبری حامی حکومت نیکاراگوا، ال ۱۹ دیجیتال (‌El 19 Digital) از قول روزاریو موریلو، معاون رییس جمهور آن کشور،‌ گزارش داد که "ما از امارت اسلامی افغانستان، مردم و حکومت آن به خاطر موهبتی که به رفیق ما، مایکل کمپبل، داده‌ است، تشکر می کنیم.''

از زمانی که طالبان در ۱۵ آگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، تا حالا هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

حکومت نیکاراگوا در اعلامیه خود هیچ اشاره‌ای مبنی به رسمیت شناختن حکومت طالبان نکرده است.

چین نیز بدون اینکه حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد،‌ در افغانستان زیر سلطه طالبان سفیر مقرر کرده است.

ایالات متحده در افغانستان سفیر ندارد، اما دپلومات ارشد واشنگتن به حیث شارژدافیر برای افغانستان فعالیت دارد. در حال حاضر، کرن دیکر، منحیث شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان ایفای وظیفه می‌کند.

طالبان با تفسیر سختگیرانه‌ای که اسلام دارند، مقررات شدید را بر زنان و دختران وضع کرده‌اند. این محدودیت‌ها سبب سرکوب آزادی‌های زنان شده و سازمان ملل متحد این محدودیت‌های طالبان را "اپارتاید جنسیتی" خوانده است.

دانیل اورتگا، رییس جمهور نیکاراگوا، که از سال ۲۰۰۷ میلادی به اینسو در قدرت است،‌ به طور فزاینده‌ای دست به اعمال استبدادی در کشورش می‌زند. رییس جمهور اورتگا محدودیت‌های دوره ریاست جمهوری نیکارگوا را لغو کرده و همه صلاحیت‌های دولت را در کنترول خود دارد.