امریکا: کوریای شمالی به یک شرکت نظامی روسی تسلیحات فرستاده است

عکس: آرشیف

قصرسفید روز پنجشنبه ۲۲ دسمبر (اول جدی) گفت که کوریای شمالی به واگنر گروپ، یک شرکت خصوصی نظامی روسی، تسلیحات نظامی تحویل داده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، گفت که در تخطی از قطعنامه‌های شورای امنیت ملل متحد و به دنبال فروش راکت‌ها و میزایل‌های قوای پیاده از سوی کوریای شمالی به روسیه، ایالات متحده تعزیرات علیه واگنر گروپ را افزایش خواهد داد.

کربی افزود: "واگنر در سراسر جهان در جستجوی اکمالات تسلیحات برای حمایت از عملیات‌های نظامی [روسیه] در اوکراین است."

او علاوه کرد که این گروپ ماهانه بیش از ۱۰۰ میلیون دالر را در عملیات‌های روسیه بر اوکراین هزینه می‌کند و در اردو و سایر وزارت‌خانه‌های روسیه در حال مبدل شدن به یک مرکز قدرت است.

این در حالی است که در بیانیه‌ای که خبرگزاری مرکزی کوریا آنرا نشر کرده وزارت خارجهٔ کوریای شمالی هر گونه داد و ستد تسلیحاتی با روسیه را رد کرده و گفته است که "این داستان توسط برخی از نیروهای متقلب به اهداف مختلف ترتیب داده شده است."

با آنهم، جیمز کلیورلی، وزیر خارجهٔ بریتانیا، گفت که کشورش با ارزیابی امریکا موافق است که کوریای شمالی با نقض قطعنامه‌های ملل متحد به واگنر گروپ تسلیحات داده است.

کلیورلی در بیانیه‌ای گفته است که این که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، برای خرید تسلیحات به کوریای شمالی رو آورده که این خود نمایانگر مجبوریت و انزوای روسیه است.

او علاوه کرد که "ما با شرکای خود کار می‌کنیم تا اطمینان حاصل شود که کوریای شمالی بهای بلند حمایت از جنگ غیرقانونی روسیه در اوکراین را بپردازد."