امریکا: ۳۰۰۰ نظامی کوریای شمالی وارد روسیه شده اند

این تصویر گرفته شده از یک صفحه تلویزیون در یک ایستگاه قطار آهن سویل، سربازانی را نشان می‌دهد که گمان می‌رود از کوریای شمالی هستند و در صف دریافت تدارکات از روسیه ایستاده‌ اند.

ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۳ اکتوبر (دوم عقرب) گفت که ۳۰۰۰ تن از نیروهای کوریای شمالی در اوایل ماه جاری به روسیه اعزام شدند و در آنجا آموزش می‌بینند تا احتمالاً در کنار نیروهای روسی در مقابل اوکراین بجنگند.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده به خبرنگاران گفت که "این که نیروهای پیونگ یانگ در روسیه چه می‌کنند، دیده خواهد شد."

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید گفت که ایالات متحده "از نزدیک با متحدین و شرکای مان کار می‌کند" تا این وضعیت را به گونهٔ‌ کامل درک کند.

کربی افزود که نیروهای کوریای شمالی در اوایل و اواسط ماه اکتوبر توسط کشتی از بندر وانسن نیروهای بحری به ولادوفستوک روسیه سفر کردند و این نیروها به آموزشگاه‌های نظامی مختلف در شرق روسیه، تقسیم شدند.

کربی اضافه کرد که "تا اکنون نمی‌دانیم که این نیروها در کنار اردوی روسیه در اوکراین وارد محاربه خواهند شد یا نه" اما احتمال آن "یقیناً مایه نگرانی" است.

این مقام قصر سفید گفت که در این مورد آنچه امریکا در وضعیت می‌دانست به حکومت اوکراین گزارش داده است و واشنگتن با سایر متحدین و شرکایش در منطقه در مورد پی‌آمد های چنین یک تحرک و این که "ما چگونه به آن پاسخ خواهیم داد" از نزدیک مشورت می‌کند.

استخبارات ناتو نیز حضور نیروهای کوریای شمالی در روسیه را تایید کرده است.

کربی اضافه کرد که اگر نیروهای کوریای شمالی وارد محاربه شوند، این بیانگر افزایش مجبوریت روسیه در جنگ علیه اوکراین خواهد بود.

او افزود که روسیه همه روزه در میدان جنگ تلفات "فوق العاده زیاد" را متحمل می‌شود، اما به نظر می‌رسد که لادیمر پوتین، رییس جمهور روسیه، قصد دارد به این جنگ ادامه دهد.

سخنگوی قصر سفید گفت که همکاری روسیه با اردوی کوریای شمالی چند قطعنامهٔ شورای امنیت ملل متحد را نقض خواهد کرد که خریداری تسلیحات از پیونگ یانگ و آموزش تسلیحات نظامی به نیروهای این کشور، را منع می‌کند.

صدای امریکا در این خصوص از سفارت چین در ایالات متحده پرسشی را مطرح کرد و لیو پینگیو، سخنگوی این سفارت در پاسخ گفت: "موضع چین در قبال بحران اوکراین ثابت و روشن است. امیدواریم همه طرف ها برای تنش زدایی تلاش کنند و به حل و فصل سیاسی متعهد باشند."

وزیر دفاع ایالات متحده نیز گفته است که روابط میان مسکو و پیونگ یانگ تقویت شده و کوریای شمالی به روسیه تسلیحات نیز فراهم کرده است.

آستن گفت: "اگر آنها در جنگ با هم هستند، اگر قصدشان شرکت در این جنگ از طرف روسیه است، این یک موضوع بسیار بسیار جدی است و نه تنها در اروپا، بلکه بر منطقهٔ اندو-پسیفیک نیز تاثیر خواهد گذاشت."

کوریای جنوبی هفتهٔ گذشته در مورد اعزام شدن نیروهای کوریای شمالی به روسیه معلومات استخباراتی‌اش را علنی کرد و ناتو در انتظار معلومات بیشتر از این کشور است.

فرح دخل الله، سخنگوی ناتو گفت: "ما فعلاً در این خصوص در حال مشورت با متحدین مایم. اگر قرار باشد این نیروها در اوکراین بجنگند، این تشدید قابل توجهی در حمایت کوریای شمالی از جنگ غیرقانونی روسیه و نشانه دیگری از تلفات قابل توجه روسیه در خط مقدم جبهه خواهد بود."

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، روز گذشته گفت که انتظار یک "پاسخ مستحکم "جهان را در این خصوص دارد.

او افزود: "اگر کوریای شمالی می‌تواند در جنگ در اروپا مداخله کند، پس فشار بر این رژیم قطعاً به اندازهٔ کافی قوی نیست."

او علاوه کرد که اگر روسیه همچنان بتواند این جنگ را گسترش دهد و طولانی کند، به این معنی است که هر کسی در جهان که هنوز به وادار کردن روسیه به صلح کمک نمی کند، در واقع با پوتین برای راه اندازی جنگ کمک می‌کند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های فرانس‌پرس، اسوشیدت‌پرس و رویترز استفاده شده است.