کوریای شمالی از کلاهک هسته‌ای کوچک پرده برداشت

کیم جونگ اون، رهبری کوریای شمالی، حین بررسی کلاهک‌های هسته‌ای کوچک کشورش در انستیتوت تسلیحات هسته‌ای کوریای شمالی

رسانهٔ دولتی کوریای شمالی روز سه‌شنبه ۲۸ مارچ (هشتم حمل) گزارش داد که آن‌کشور از کلاهک‌های هسته‌ای جدید و کوچک خود پرده برداشته و تعهد کرد تا مواد اتمی بیشتری را برای گسترش تسلیحات هسته‌ای خود تولید کند.

در همین حال، کشتی طیاره‌بردار ایالات متحده به شبه جزیرهٔ کوریا رسیده تا تمرینات نظامی مشترک را با کوریای جنوبی راه‌اندازی کند.

خبرگزاری دولتی کوریای شمالی (‌KCNA) تصاویر کلاهک‌های هسته‌ای تازه تولید شده موسوم به Hwasan-31s را نشر کرده است.

همزمان، کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، از انستیتیوت تسلیحات هسته‌ای کشورش بازدید کرد و دستور داد تا مواد اتمی بیشتری برای گسترش تسلیحات هسته‌ای پرقدرت در آن کشور تولید شود.

خبرگزاری رسمی کوریای شمالی از قول کیم جونگ اون گزارش داده که دشمن نیروهای هسته‌ای این کشور دولت یا گروه خاصی نیست، بلکه ''خود جنگ و فاجعه هسته‌ای'' است و پالیسی گسترش تسلیحاتی هسته‌ای پیونگ یانگ '' فقط به مقاصد دفاعی، صلح و ثبات منطقه'' می‌باشد.

به گفتهٔ‌ کارشناسان تسلیحات هسته‌ای،‌ تصاویر نشر شدهٔ کلاهک‌های هسته‌ای تازه تولید شدهٔ کوریای شمالی نشاندهندهٔ پیشرفت در کوچک سازی تسلیحات جنگی کوریای شمالی می‌باشد. به گفتهٔ این کارشناسان،‌ این تسلیحات به اندازه کافی قدرتمند و در عین حال کوچک استند که می‌توانند در میزایل‌های بالستیک قاره پیما نصب شوند و قادر به هدف قرار دادن ایالات متحده استند. به گفتهٔ این کارشناسان، کوچکی و قدرت این کلاهک‌های هسته‌ای قابل نگرانی است.

در همین حال، جان کربی،، هماهنگ کننده ارتباط استراتیژیک شورای امنیت ملی قصر سفید،‌ گفته که ایالات متحده مایل است تا در مورد خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیرهٔ کوریا گفتگو کند. اما به گفتهٔ‌ کربی، کوریای شمالی هیچ تمایلی از خود برای چنین گفتگو‌ها نشان نداده است.

به همین دلیل، به گفتهٔ‌ کربی، ایالات متحده آمادگی لازم را دارد تا در صورت نیاز، از قابلیت‌هایی برخودار باشد که از منافع امنیت ملی امریکا و متحدین خود محافظت کند.

ظاهراََ اظهارات کربی به تمرینات نظامی مشترک میان ایالات متحده و کوریای جنوبی در شبه جزیرهٔ کوریا اشاره می‌کند.

یک روز پیش از این، کوریای شمالی دو میزایل بالستیک کوتاه برد خود را به سمت آب‌های سواحل شرقی قلمرو خود پرتاب کرد.

این هفتمین بار بود که پیونگ یانگ در ماه روان میلادی در حالی میزایل‌های خود را پرتاب کرده است که تنش میان کوریای شمالی، ایالات متحده و کوریای جنوبی افزایش یافته است.

ایالات متحده و کوریای جنوبی نیز در ماه‌های اخیر در یک اقدام تلافی جویانه، تمرینات نظامی مشترک شان را در شبه‌ جزیرهٔ کوریا افزایش داده اند.

کوریای شمالی از آغاز سال روان میلادی بیش از ۲۰ میزایل کروز را در ۱۱ رویداد جداگانه پرتاب کرده است، به شمول پرتاب یک میزایل قاره پیما که با انتقاد شدید ایالات متحده مواجه شده است.

پیونگ یانگ تلاش می‌کند تا ایالات متحده را وادار کند که این کشور را منحیث یک قدرت هسته‌ای بپذیرد و از یک موقف قوی در مورد لغو تعزیرات با امریکا مذاکره کند. کوریای شمالی در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز مجموعاََ بیش از ۷۰ میزایل کروز و بالستیک خود را پرتاب کرد.

کوریای شمالی گفته است که پرتاب میزایل این کشور یک اقدام تلافی‌جویانه در مقابل راه‌ اندازی تمرینات نظامی مشترک ایالات متحده و کوریای جنوبی می باشد.

پیونگ یانگ تمرینات نظامیان کوریای جنوبی و ایالات متحده را به مثابهٔ آمادگی برای تهاجم بر کوریای شمالی تلقی می‌کند. هرچند ایالات متحده و کوریای جنوبی می‌گویند که تمرینات نظامی مشترک آنان جنبهٔ دفاعی دارد.

تنش‌های نظامی در شبه جزیرهٔ کوریا پس از آن افزایش یافت که کوریای شمالی در سپتمبر ۲۰۲۲ خود را یک قدرت هسته‌ای "غیرقابل بازگشت" اعلام کرد و تقریباً هر ماه آزمایش تسلیحاتی از جمله پرتاب میزایل‌ بالستیک قاره پیما را انجام می‌دهد.

در پاسخ، کوریای جنوری و ایالات متحده مانورهای نظامی مشترک شان را در شبه جزیرهٔ کوریا افزایش داده و همکاری شان را در بخش امنیتی تقویت بیشتر کرده اند.