اوباما به کیوبا سفر کرد

سفر رئیس جمهور اوباما به کیوبا سه روز طول خواهد کشید.

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا پس از چاشت امروز یک شنبه رهسپار سفر تاریخی سه روزه به کیوبا شد.

قصر سفید گفته است که هشت سناتور و ۳۱ نمایندۀ مجلس کانگرس ایالات متحده به شمور جمهوریخواهان، آقای اوباما را در این سفر همراهی می کنند.

پس از کلفین کولیج رئیس جمهور پیشین ایالات متحده که حدود ۹۰ سال پیش به هاوانا سفر کرد، آقای اوباما نخستین رئیس جمهور امریکا است که به آن کشور سفر می کند.

سفر رئیس جمهور اوباما پس از یک فصل طولانی روابط پرتنش بین دو کشور صورت می گیرد. روابط ایالات متحده و کیوبا در سال ۱۹۵۹ پس از آن کشیده شد و فیدل کاسترو و چریکهای او حکومت فولجنسیو بتیستا را که مورد حمایت واشنگتن بود، سرنگون ساخت.

فیدل کاسترو، رهبر پیشین کیوبا هنوز هم زنده است و قرار نیست که رئیس جمهور اوباما در این سفر با وی دیدار کند، اما رئیس جمهور اوباما با راول کاسترو رئیس جمهور کنونی کیوبا و برادر جوانتر فیدل کاسترو ملاقات خواهد کرد.

شماری از مردم هم در کیوبا و هم در ایالات متحدۀ امریکا به خاطر سفر رئیس جمهور اوباما به هاوانا در زمانیکه هنوز هم یک عضو خانوادۀ کاسترو قدرت را در دست دارند، ناخوش هستند.

مقامهای امریکایی گفته اند که بر علاوۀ خطابۀ تلویزیونی رئیس جمهور اوباما به مردم کیوبا، وضعیت حقوق بشری در آن کشور در محراق صحبت های آقای اوباما و رئیس جمهور کاسترو قرار خواهد داشت.

همچنان رئیس جمهور اوباما در این سفر با دگراندیشان سیاسی و متشبثین کیوبایی دیدار و گفتگو خواهد داشت. میشل اوباما همسر و دو دختر رئیس جمهور اوباما، وی را در این سفر همراهی می کنند.