اوباما: بدون احترام به اقلیت مسلمان، هند در معرض خطر از هم پاشیدن قرار می‌گیرد

بارک اوباما، رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده می‌گوید که اگر به حقوق اقلیت مسلمان در هند احترام گذاشته نشود، آن کشور در معرض خطر از هم پاشیدن قرار می‌گیرد.

آقای اوباما این اظهارات را روز پنجشنبه ۲۲ جون (اول سرطان) در حالی در مصاحبه با شبکهٔ خبری سی‌ان‌ان ابراز داشت که جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده میزبان نرندرا مودی، صدراعظم هند در قصر سفید است. اوباما گفت که باید موضوع احترام به حقوق اقلیت‌های هند به مودی مطرح شود.

رییس جمهور پیشین ایالات متحده که برای برگزاری یک نشست جهانی یک هفته‌ای برای رهبران نوظهور به یونان سفر کرده، گفت که پرداختن به مسایل حقوق بشری با متحدان همیشه "پیچیده" بوده است.

او گفت: "فکر می‌کنم این درست خواهد بود که اگر رییس جمهور (بایدن) در ملاقات با صدراعظم (هند) در مورد حمایت از اقلیت مسلمان در این کشور با اکثریت هندو صحبت کند."

حکومت ملی‌گرای هندوی نرندرا مودی به خاطر حقوق اقلیت‌های هند زیر انتقاد قرار داشته و گروه‌های مدافع حقوق بشر حکومت مودی را به چشم پوشی از خشونت آگاهانه علیه اقلیت‌های مسلمان و مسیحی هند متهم می‌کنند.

اوباما به سی‌ان‌ان گفت: "اگر با صدراعظم مودی، که به خوبی او را می‌شناسم، صحبتی می‌داشتم، بخشی از استدلال من این می‌بود که اگر از حقوق اقلیت‌های قومی در هند محافظت نکند، احتمال قوی وجود دارد که در یک مقطع، هند شروع به از هم پاشیدن کند."

او افزود: "ما دیده‌ایم که با آغاز چنین درگیری‌های بزرگ داخلی چه اتفاق می‌افتد. بناً این برخلاف منافع نه تنها هند مسلمان بلکه هند هندو نیز خواهد بود."

این در حالی است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ روز پنجشنبه ۲۲ جون (اول سرطان) هنگام پذیرایی از مودی به آزادی و کثرت‌گرایی دینی اشاره کرد و آنرا "اصل اساسی" برای هند و ایالات متحده خواند.

بایدن گفت: "برابری مبتنی بر قانون، آزادی بیان، کثرت‌گرایی دینی و تنوع مردمان ما، اصول اساسی پایدار و رو به رشد مان اند. با آنکه این اصول در طول تاریخ هر یک از ملت‌های ما با چالش هایی روبرو بوده است، قدرت، عمق و آینده ما را تقویت خواهند کرد."

مودی نیز در پاسخ به پرسشی از وضعیت حقوق بشر در هند و کارکرد حکومتش در زمینهٔ دموکراسی و حقوق بشر به شدت دفاع کرد. او گفت: "دموکراسی در دی‌ان‌ای ما وجود دارد. دموکراسی بدون حقوق بشر، آزادی مطبوعات و بیان وجود ندارد. هیچ تبعیضی در دموکراسی هند وجود ندارد."

مودی به عنوان وزیر اعلی ایالت گجرات هند به دلیل شورش‌‌های مذهبی سال ۲۰۰۲ که در آن اکثراً مسلمانان کشته شدند، در بخش اعظم دورهٔ ریاست جمهوری اوباما، از ورود به ایالات متحده منع شده بود.

پس از آنکه مودی در سال ۲۰۱۴ به صفت صدر اعظم هند انتخاب شد، قانون بحث برانگیز شهروندی را تصویب کرد و اختیارات ویژهٔ کشمیر با اکثریت مسلمان را لغو کرد.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده در گزارش سالانه آزادی مذهبی نیز به خشونت پولیس و خشونت علیه اقلیت‌ها و اظهارات تحریک‌آمیز اعضای حزب بهارتیا جنتای نرندرا مودی اشاره کرده است.

اوباما در دفترچهٔ خاطرات‌اش"سرزمین موعود" درسال ۲۰۲۰ تصویر درخشان از سلف مودی، منموهن سینگ، چپگرای میانه‌رو و یک اقتصاددان ملایم، ارایه کرده است.

اوباما با بازگویی سفر به دهلی جدید، به نقل از سینگ که به او هشدار داده بود، نگاشته است که "ندای همبستگی مذهبی و قومی می‌تواند زیانبار باشد" و سیاستمداران می‌توانند "از آن در هند یا هر جای دیگر بهره برداری کنند."

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.