نمایندگان ویژهٔ ایران و پاکستان در مورد امنیت افغانستان و منطقه گفتگو کردند

حسن کاظمی قمی، سفیر و نمایندۀ ویژهٔ رییس جمهور ایران در امور افغانستان (راست) و آصف درانی، نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان در امور افغانستان

حسن کاظمی قمی، نمایندۀ رییس جمهور ایران در امور افغانستان و سفیر این کشور در کابل، بنا بر دعوت رسمی، برای گفتگو پیرامون همکاری‌های دوجانبه و مسایل منطقه‌ای به ویژه امنیت وارد اسلام‌آباد شده است.

کاظمی قمی روز یکشنبه ۱۴ جنوری (۲۴ جدی) با آصف‌علی خان درانی، نماینده ویژه صدر اعظم پاکستان در امور افغانستان و جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه حکومت موقت پاکستان دیدار کرد.

وزارت خارجهٔ پاکستان روز دوشنبه ۱۵ جنوری در یک پیام در شبکهٔ ایکس نگاشته است که در دیدار میان جیلانی و قمی بر "تعهد پاکستان به یک افغانستان صلح آمیز و با ثبات و ضرورت افزایش همکاری برای ثبات منطقه" تاکید شد.

خبرگزاری ایسنا گزارش داده است که مذاکرات امنیتی ایران - پاکستان درباره وخامت وضعیت امنیتی در افغانستان، به ویژه فعالیت گروه‌های تروریستی که تهدیدی برای جهان و منطقه است، امروز آغاز می‌شود.

این خبرگزاری گفته است که در حال حاضر، پاکستان و ایران درباره وضعیت افغانستان و حفظ روابط دپلوماتیک قوی با این کشور نگرانی مشترکی دارند.

ایران و پاکستان با آنکه روابط نسبتاً خوب با حکومت طالبان دارند، اما همچنان از تهدیدهای تروریستی احتمالی از خاک این کشور نگران اند.

سفر این هیات ایرانی به پاکستان و گفتگو درباره امنیت منطقه در حالی صورت می‌گیرد که واقعات تروریستی اخیراً در ایران و پاکستان افزایش یافته است.

در حملات انتحاری سوم جنوری که در شهر کرمان ایران صورت گرفت، دست‌کم ۹۰ نفر کشته شدند و گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت آن را به دوش گرفت.

استخبارات ایران با نشر اعلامیه‌ای گفته است که یکی از دو انتحار کننده، بازیروف اسراییلی ۲۴ ساله، شهروند تاجیکستان بود. در این اعلامیه‌امده است که بازیروف اسراییلی برای چندین ماه در یکی از کمپ‌های آموزشی داعش در ولایت بدخشان افغانستان که هم‌مرز با تاجیکستان است، آموزش دیده بود.

رسانه‌های ایرانی گزارش داده اند که به دنبال این حمله، کاظمی قمی در دیدار با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان نگرانی‌ها در مورد افزایش تروریزم مرزی را با وی مطرح کرده است.

این مقام طالبان به قمی گفته است که داعش دشمن مشترک ایران و افغانستان است.

در این حال، مقامات پاکستان روز جمعه ۱۲ جنوری (۲۲ جدی) گفتند که با توجه به افزایش حملات مسلحانه در مناطق مرزی، اسلام‌آباد ممکن است در حمایت خود از طالبان در کابل تجدید نظر کند.

ایالت‌های خیبر پشتونخوا و بلوچستان که هر دو دارای مرز مشترک با افغانستان اند، از اگست ۲۰۲۱، زمانی که طالبان در افغانستان دوباره به قدرت رسیدند، تقریباً هر روز شاهد حملاتی است که در اثر این حملات صدها نیروی امنیتی پاکستان و غیرنظامیان کشته شده اند.

مسوولیت بیشتر این حملات را تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) بر عهده گرفته است. مقام‌های پاکستانی می‌گویند که این گروه در افغانستان پناهگاه‌های امن دارد، اما طالبان می‌گویند که اجازه نمی‌دهند کسی از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کند.