بی میلی پناهندگان افغان در پاکستان از عودت به کشورشان

در نزدیکی اسلام آباد، مرکز پاکستان، یک کمپ غیر رسمی است که ۴۵۰ خانواده افغان از نقاط مختلف افغانستان در شرایط بی نهایت دشوار در آن زندگی می کنند.

آنها با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و به خدمات صحی و تعلیمی نیز دسترسی ندارند.

مایا امری تانگا، مدیر دفتر سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در مورد این پناهندگان می گوید: "این پناهندگان از دیر زمانی به این سو در اینجا زندگی می کنند. بسیاری از آنها از سی سال به این سو در اینجا بوده اند و شماری از آنان در پاکستان، تولد شده اند."


امری تانگا همچنین می گوید که از سال ۲۰۰۲ میلادی به این سو، دفتر سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، برنامه برگشت مهاجران افغان را به طور موفقانه تطبیق کرده است، ولی مردم باقی مانده مایل نیستند تا به کشور شان، برگشت کنند.

تانگا می گوید: "تا حال ۳.۸ میلیون افغان به شمول کسانی که در اینجا زندگی می کردند، به کشور شان برگشت کرده اند. عین گزینه برای این پناهندگان، فراهم است. ولی می توانم درک کنم که آنان منتظر انتخابات، منتظر خروج نیرو های بین المللی از افغانستان استند و می خواهند ببینند که آیا قبل از ترک اینجا صلح و ثبات در افغانستان می آید."

شاه جم روزی خان، یکی از پناهندگان افغان که از دیر زمانی به این سو در این کمپ زندگی می کند، می گوید که بعد از آنکه فامیل اش در پاکستان مهاجر شد، تغییرات و انکشافات زیادی در کشور، یعنی افغانستان، رونما شده است.

ولی خان از حکومت کابل شکایت می کند و ادعا دارد که حکومت افغانستان تقریبا هیچ توجهی به آنان نکرده است و او در مورد اداره سیاسی افغانستان زیاد خوشبین نیست.
ولی خان می گوید: "صرف نظر از اینکه اداره جدید چی خواهد کرد، فقط بعد از آن شناخته خواهد شد که آنان عملا کاری را به نفع افغان برای برگشت به کشور شان است. اگر قرار باشد که پناهندگان بار دیگر با عین مشکلات مواجه شوند که حالا در پاکستان با آن رو به رو استند، شاید ترجیع بدهند که دو باره به افغانستان بر نگردند."

جان موسی زی، سفیر افغانستان برای اسلام آباد، در مراسمی در اسلام آباد صحبت می کرد، از "مهمان نوازی و سخاوت" طولانی که برای میلیون ها افغان کرده، ابراز سپاس کرد.

جان موسی زی می گوید: "ولی حالا زمان آن رسیده تا دو باره به افغانستان برگردیم و در بازسازی انکشاف افغانستان نو که در سیزده سال گذشته، ظهور کرده، سهم بگیریم."

اخیرا حکومت پاکستان توافق کرد تا پناهندگان افغان تا ختم سال ۲۰۱۵ میلادی، در آن کشور، باقی بمانند، کشوریکه خود با مشکلات اقتصادی و امنیتی، مواجه است.

کارکنان امداد رسانی آشفتگی سیاسی که در افغانستان حکمفرما است، به مثابه یک مانع برای برگشت پناهندگان تلقی می کنند. آنان می گویند که تلاش می کنند تا ۱.۶میلیون پناهنده ثبت شده افغان را تشویق کنند تا به افغانستان بر گردند.

گزارش: ایاز گل، خبرنگار صدای امریکا
ترجمه: خالد مفتون