لوی‌درستیز پاکستان و متقی روی مبارزه با تروریزم صحبت کردند

جنرال عاصم منیر، لوی درستیز اردوی پاکستان و امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان، با جنرال عاصم منیر، لوی‌درستیز اردوی پاکستان، در آن کشور دیدار کرده و دو طرف روی تامین امنیت مرزها و همکاری مشترک برای مبارزه با تروریزم بحث و گفتگو کردند.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان، روز یکشنبه هفتم می (۱۷ ثور) در پیامی در تویتر نگاشته است که متقی و منیر همچنان روی امنیت منطقه‌ای ایجاد سهولت در تردد مسافران میان دو کشور و مهاجرین افغان در پاکستان صحبت کرده اند.

اردوی پاکستان نیز در اعلامیه‌ای گفته است: "لوی‌درستیز بر لزوم افزایش همکاری‌های دو کشور همسایه و برادر به هدف مبارزه موثر با تروریزم و افراط‌گرایی و رفع مشکلات موجود تاکید کرد."

این در حالی است که جامعهٔ بین المللی، به شمول روسیه، چین و ایالات متحده از افزایش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در افغانستان، به ویژه القاعده و داعش، ابراز نگرانی کرده اند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید 'گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان تهدید جدی برای منطقه و جهان اند'

اردوی پاکستان گفته است که " [امیرخان متقی] تمایل خود را برای همکاری نزدیک با پاکستان برای رفا و ثبات در منطقه ابراز کرد."

حکومت پیشین افغانستان، همواره پاکستان را به تمویل و تجهیز گروه‌های دهشت افگنی، به شمول طالبان افغان، متهم می‌کرد،‌ اتهامی که اسلام آباد آنرا رد کرده است.

پیش از این، مقامات پاکستانی گفته بودند که پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، تحریک طالبان پاکستان جسورتر شده و ناامنی‌ها در پاکستان افزایش یافته است.

تحریک طالبان پاکستان به تاریخ ۲۸ نومبر (هفتم قوس) آتش‌بسی را که به میانجی‌گری طالبان افغان با حکومت پاکستان عقد کرده بود، لغو کرد و به جنگجویان خود دستور داد تا در سراسر پاکستان حملات را راه‌اندازی کنند.

از آن بعد، در حملاتی که گروه طالبان پاکستان مسوولیت آنرا به عهده گرفته است، ده‌ها نفر کشته و زخمی شده اند.