پاکستان: در عملیات ضد تروریزم چهار 'افغان' وابسته به داعش دستگیر شدند

سربازان پاکستان هنگام محاصره یکی از مخفیگا‌های تندروان در شهر پشاور‌ آن کشور (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

مقامات در شمال‌غرب پاکستان روز سه‌شنبه ۲۶ سپتمبر (چهارم میزان) گفتند که عملیات ضد تروریزم منتج به دستگیری چهار عضو منطقه‌ای وابسته به گروه دولت اسلامی یا داعش شده است.

مقامات مبارزه با ضد تروریزم پاکستان گفته اند که این عملیات صبح وقت سه‌شنبه در پشاور، مرکز ایالت خیبرپشتونخوا، انجام شد.

به گفتهٔ این مقامات،‌ افراد دستگیر شده ''شهروندان افغان وابسته به شاخهٔ خراسان داعش'' استند. مقامات پاکستانی با نشر اعلامیه‌ای گفته اند که دستگیر شدگان حملاتی را در شهر پشاور طراحی می‌کردند و اعضای اقلیت‌های مذهبی و نیروهای امنیتی پاکستان را هدف قرار داده اند.

شاخهٔ خراسان داعش در ماه جنوری سال روان میلادی مسوولیت حملهٔ انتحاری در داخل یک مسجد مسلمانان شیعه در شهر پشاور پاکستان را بر عهده گرفت که در اثر آن نزدیک به ۱۰۰ نمازگزار کشته شدند.

دستگیری این افراد چند ساعت پس از آن صورت گرفت که نظامیان پاکستان گفتند نیروهای‌ آنان بر یک مخفیگاه ''تروریستان'' مظنون در نزدیکی مرز افغانستان حمله کردند که در نتیجهٔ درگیری که به تعقیب آن رخ داد،‌ سه تندرو کشته شدند.

گفته شده است که در این عملیات یکی از فرماهدان شاخهٔ خراسان داعش در دره خیبر کشته شد؛ خیبر در گذشته یکی از پایگاه‌های عمدهٔ تحریک طالبان پاکستان بود.

تحریک طالبان پاکستان (TTP) به طور معمول بر ضد نیروهای امنیتی پاکستان حملات را انجام می‌دهد، به خصوص در ساحاتی که هم مرز با افغانستان است.

افزایش حملات تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه‌های شورشی موجب کشته شدن صد‌ها نفر به ویژه نیروهای امنیتی پاکستان شده است.

پاکستان می‌گوید که تندروان تحریک طالبان پاکستان در داخل افغانستان پایگاه دارند و از زمانیکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ بر افغانستان مسلط شدند، این وضعیت طالبان پاکستانی را نیز جسور کرده تا حملات فرا مرزی خود را سازماندهی‌ کنند.

اما طالبان افغان همواره این اتهام را رد کرده و گفته اند که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهند تا بر ضد سایر کشور‌ها حمله کند.

در همین حال،‌ منیر اکرم، سفیر پاکستان در ملل متحد، در مصاحبه‌ای با هفته‌ نامهٔ نیوزویک گفته است که شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان در حال قویتر شدن است و از خارج پول به دست می‌آورد.

اکرم گفته است که طالبان در افغانستان تا زمانی در مبارزه با داعش با مشکل مواجه خواهند که با کمبود در آمد مالی مواجه باشند و اگر وضعیت اقتصادی افغانستان بهبود نیابد، شماری از جنگجویان طالبان با داعش خواهند پیوست.

یک روز پیش از این، انوارالحق کاکر، سرپرست صدارت پاکستان، روز دوشنبه ۲۵ سپتمبر (سوم میزان)‌ در مصاحبه‌‌ای با تلویزیون تی‌آرتی ترکیه گفت: "ما نگرانی داریم، زیرا گروه‌های مانند تحریک طالبان پاکستان در داخل خاک افغانستان مسکن گزین استند. کمپ‌های آموزشی در داخل خاک [افغانستان] وجود دارد که ما را نگران می‌کند.''

کاکر در این مصاحبه ضمن تاکید بر حضور تحریک طالبان پاکستان در افغانستان گفت:‌ ''اما آیا این [حضور اعضای تحریک طالبان پاکستان در افغانستان] عمدی است و آیا از حمایت حکومت [طالبان] مستفید می‌شود،‌ هنوز باید دیده شود.''