اسلام‌ آباد از تصمیم کانگرس امریکا برای تحقیقات در مورد انتخابات پاکستان انتقاد کرد

یک شبکهٔ تلویزیونی نتیجهٔ انتخابات پاکستان را نشان می‌دهد

پاکستان از تصمیم کانگرس ایالات متحده برای تحقیقات در مورد اتهامات تقلب و مداخله در انتخابات پارلمانی هشتم فبروی سال جاری این کشور، قویاً انتقاد کرد.

مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده روز گذشته قطعنامه‌ای را که خواهان تحقیقات مستقل و کامل در مورد انتخابات پاکستان است با ۳۶۸ رای موافق و هفت رای مخالف تصویب کرد.

وزارت خارجهٔ پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفت که این فیصله نامه "برخاسته از یک درک غیرکامل وضعیت سیاسی و روند انتخاباتی در پاکستان است".

قانونگذاران امریکایی همچنان تلاش برای سرکوب اشتراک کنندگان در انتخابات از طریق "آزار و اذیت، ارعاب، خشونت، بازداشت‌های خودسرانه، محدودیت در دسترسی به انترنت و ارتباطات مخابراتی" را در جریان انتخابات پاکستان تقبیح کردند.

وزارت خارجهٔ پاکستان در پاسخ به این تصمیم قانونگذاران امریکایی گفت که که اسلام آباد به ارزش های قانون اساسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون در راستای تامین منافع ملی خود متعهد است.

در این اعلامیه از کانگرس ایالات متحده خواسته شده است تا نقش خود را در راستای تقویت روابط دوجانبه و همکاری متقابل بازی کند.

وزارت خارجهٔ پاکستان گفته است: "ما به گفتگو و تعامل سازنده بر اساس احترام و درک متقابل اعتقاد داریم. بنابراین، چنین قطعنامه‌ها نه سازنده و نه موثر اند."

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان نیز در صفحهٔ اجتماعی ایکس‌اش بر این تصمیم کانگرس شدیداً انتقاد کرد.

آصف اتهام وارد کرده گفت که کشوری خواهان این تحقیقات است که "قرن ۲۰ام را در سقوط دادن حکومت‌های سپری کرد که به گونهٔ‌ دموکراتیک انتخاب شده بودند و در حال حاضر نسل کشی فلسطینی‌ها را تسهیل می‌کند".

او افزود که اگر چنین باشد پس از می‌توان از ملل متحد در مورد ادعا های دستبرد و مداخلهٔ خارجی در انتخابات ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ ایالات متحده درخواست تحقیق کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده در یک کنفرانس مطبوعاتی به پرسشی در مورد این قطعنامه پاسخ ارایه نکرد.

با آنهم او افزود که "ما به گونهٔ متداوم از حکومت پاکستان خواسته ایم تا به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادی، به شمول آزادی بیان، گردهمایی صلح آمیز و آزادی دینی احترام بگذارد".

مقامات پاکستانی در کل از نتیجهٔ انتخابات هشتم فبروری دفاع کرده اند. اما احزاب سیاسی مخالف و ناظرات داخلی و خارجی از قطع انترنت و خدمات تلیفونی در روز رای دهی، تاخیر در اعلام نتایج وسرکوبی حزب عمران خان توسط حکومت، شکایت کردند.