پاکستان در وسط ناامنی از نشست سازمان همکاری شانگهای میزبانی می‌کند

پاکستان در حالی امروز ۱۵ اکتوبر (۲۴ میزان) در اسلام آباد از رهبران سازمان همکاری شانگهای، به شمول صدر اعظم چین و وزیر خارجهٔ هند، میزبانی می‌کند که این کشور در این اواخر دستخوش ناامنی‌ها بوده است.

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ توسط چین و روسیه بنیان‌گذاشته شد تا نگرانی‌های امنیتی در آسیایی مرکزی در آن به بحث گرفته شود.

ایران، هند، پاکستان، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان و اوزبیکستان نیز اعضای این گروه اند.

سبرامنیم جی‌شنکر، وزیر خارجهٔ هند، و لی کیانگ، صدر اعظم چین، به هدف اشتراک در نشست همکاری شانگهای به اسلام آباد رسیده اند.

حمله بر کاروان موترهای دپلومات‌های خارجی، تظاهرات خشونت‌ آمیز، بمگذاری در نزدیکی بزرگترین میدان هوایی شهر کراچی، از ناامنی‌هایی است که امنیت پاکستان را در آستانهٔ میزبانی آن کشور از نشست سازمان همکاری شانگهای در محراق توجه قرار داد.

گروه های مسلح در پاکستان در مقایسه با اردوی این کشور سریعتر عمل می‌کنند.

پاکستان ادعا می‌کند که در پی عملیات‌ استخباراتی از حملات جلوگیری کرده و اقدامات پیش‌گیرانه را روی دست گرفته است.

این کشور به کرات تعهد کرده است که تروریزم را ریشه‌کن خواهد کرد، اما تداوم خشونت‌ها، چنین تصور را ایجاد می‌‌کند که اسلام آباد بر اوضاع کنترول ندارد و توانایی این کشور را در تامین امنیت اماکن کلیدی و خارجی زیر سوال می‌برد.

این در حالی است که هفتهٔ گذشته، دو انجنیر چینی در یک انفجار در نزدیکی میدان هوایی شهر کراچی کشته شدند. پیش از آن، مردان مسلح ۲۰ کارگر یک معدن زغال را در ایالت بلوچستان به ضرب گلوله کشتند.

اردوی آزادی‌بخش بلوچستان خواهان استقلال بلوچستان است، اما تحریک طالبان پاکستانی می‌خواهد حکومت این کشور را سقوط دهد و خلافت اسلامی را ایجاد کند.

با آنهم، گفته می‌شود که برای تندروان دشوار خواهد بود تا نشست شانگهای را هدف قرار دهند زیرا تدابیر شدید امنیتی در اسلام آباد، جاییکه نمایندگان کشورها گردهم آمده اند، اتخاذ شده است.

حامیان عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان، که اکنون زندانی است، با وجود مسدود بودن جاده‌ها به اسلام آباد نزدیک شده اند و این امر سبب شده است که بسیاری از کار و بارها مسدود شود. آنان با راه اندازی راهپیمایی خواهان رهایی عمران خان اند.

محمد اورنگزیب، وزیر مالیهٔ پاکستان هفتهٔ گذشته گفت که اقتصاد این کشور به دلیل مسدود بودن تجارت‌ها در مجموع روزانه بیش از ۶۸۴ میلیون زیان می‌بیند.

این در حالی است که پاکستان با مشکلات عمیق اقتصادی مواجه بوده و از صندوق بین المللی پول میلیاردها دالر بودجهٔ نجات مالی دریافت کرده است.

با وجود مشکلات اقتصادی، مقامات پاکستانی به خاطر نشست سازمان همکاری شانگهای رخصتی سه روزه را در ساحات اطراف محل برگزاری این نشست اعلام کرده اند.

گزارش‌هایی در مورد مسدود کردن سالون‌های عروسی، رستوران‌ها، هوتل‌ها، کافی‌خانه‌ها و بازارها در اسلام آباد و راولپندی نیز نشر شده است. اما مقامات این گزارش‌ها را رد کرده اند.

بار قبلی که پاکستان از یک نشست بزرگ میزبانی کرده بود، در ماه مارچ سال ۲۰۲۲ در حکومت عمران خان بود.

وضعیت امنیتی و بی‌ثباتی سیاسی، دو فکتور عمده‌ای است که پاکستان را از میزبانی نشست‌های بزرگ بین المللی بازداشته است.