قطع انترنت کمپاین بزرگ انتخاباتی حزب تحریک انصاف پاکستان را مختل کرد

حزب تحریک انصاف پاکستان، تصمیم داشت که کمپاین بزرگی را عصر یکشنبه هفتم دسمبر راه اندازی کند که سخنرانی‌ها و جمع آوری اعانه نیز شامل این کمپاین بود،‌ اما انترنت از اوایل شب مختل شد.

ارتباط انترنت و شبکه‌های اجتماعی شام یکشنبه هفتم دسمبر (۱۷ جدی) در حالی در سراسر پاکستان به شدت مختل شد که حامیان حزب تحریک انصاف پاکستان برای آغاز یک کمپاین بزرگ انترنتی، قبل از انتخابات ماه آینده در آن کشور، آمادگی می‌گرفت.

تقاضای عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان که فعلاً زندانی است و اکثر رهبران ارشد این حزب، برای رقابت در این انتخابات رد شده است. رهبران حزب تحریک انصاف می‌گویند که محروم شدن آنان از رقابت در انتخابات، کمپاینی به رهبری اردوی پاکستان است.

حزب تحریک انصاف پاکستان، تصمیم داشت که کمپاین بزرگی را عصر یکشنبه هفتم دسمبر راه اندازی کند که سخنرانی‌ها و جمع آوری اعانه نیز شامل این کمپاین بود،‌ اما انترنت از اوایل شب مختل شد.

الپ تاکر، رییس نت بلاکس، که بر امنیت سایبری و امور ادارهٔ انترنت نظارت می‌کند، به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت: "این واقعه با واقعات مشابه دیگر در گذشته در رسانه‌های اجتماعی هماهنگ است که تمام این واقعات، حین راهپیمایی‌ها یا خطابه‌های عمران خان، رهبر مخالفان، به وقوع پیوست."

تاکر گفت که این فعالیت‌های سیاسی در سطح یک کشور که رسانه‌های اجتماعی را هدف قرار می‌دهد، تقریباً بی سابقه است. ونزویلا یکی از کشورهایی است که از این تدابیر برای محدودسازی خطابه‌های مخالفین و راهپیمایی‌ها، استفاده می‌کند.

شورای حقوق بشر پاکستان، مختل شدن انترنت را محکوم کرد و آنرا "تخطی از قانون بین المللی" خواند. این شورا در یک پیام ایکس نگاشته است: "در انتخابات، تمام احزاب سیاسی باید حق اساسی آزادی بیان را داشته باشند واین مسوولیت حکومت پاکستان است که این حق بنیادی را حفظ کند".

عمران خان همواره ادعا کرده است که اردوی پاکستان در تبانی با ایالات متحده در برکناری وی از صدارت، از طریق رای عدم اعتماد پارلمان نقش داشته است. عمران خان متهم شده است که برای منافع شخصی سیاسی، قانون حفظ محرمیت اسرار رسمی کشور را زیر پا کرده و مکالمات محرمانهٔ سفیر پاکستان در امریکا را افشا کرده است.

بعد از آنکه توقیف کوتاه مدت خان در ماه می سال گذشته باعث تنش شد، حزب تحریک انصاف پاکستان، هدف تهاجم گسترده قرار گرفت که رهبران آن حزب یا زندانی و یا مجبور به ترک عضویت این حزب شدند.

مقامات پاکستان روز یکشنبه ۱۶ دسمبر (۲۵ قوس) نیز پس از آن خدمات انترنت را به طور موقت محدود و مختل کردند که حامیان حزب تحریک انصاف، گردهمایی آنلاین را سازماندهی کرد.