انتقاد تند پاکستان از ماموریت نظامی امریکا در افغانستان

خواجه آصف همچنین گفته است که امریکا نباید "بار ملامتی ناکامی" های خود را در افغانستان به دوش پاکستان بیاندازد.

پاکستان می گوید که بیرون نشدن ریکس تیلرسن، وزیر خارجه ایالات متحده از پایگاه هوایی بگرام بنابر دلایل امنیتی و رفتن رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان برای ملاقات با آقای تیلرسن به آن پایگاه، نمایانگر "ناکامی" های امریکا در افغانستان است.

خواجه آصف، وزیر خارجه پاکستان روز پنجشنبه گفت که این وضعیت بیانگر "شکست" امریکا در افغانستان پس از ۱۶ سال جنگ در آن کشور می باشد.

آقای آصف که در یک جلسه کمیته پارلمان پاکستان در امور خارجی صحبت می کرد همچنین افزود که اسلام آباد خواستار روابط "شفاف و برابر" با واشنگتن بوده و آماده "همکاری کامل" در جنگ با دهشت افگنی است.

ام خواجه آصف گفت که پاکستان در روابط با امریکا روی "حاکمیت ملی" خود معامله نخواهد کرد.

وزیر خارجه پاکستان روز چهارشنبه نیز به قانونگذاران کشورش گفته بود که در صورت دریافت معلومات استخباراتی از سوی واشنگتن در مورد دهشت افگنان، پاکستان آماده است تا علیه این دهشت افگنان در خاک خود اقدام کند. او بار دیگر اتهام پناه دادن به گروه های دهشت افگن توسط پاکستان را رد کرد.

اظهارات وزیر خارجه پاکستان در حالی بیان می شود که فشار های بین المللی بر آن کشور به خاطر اقدامات جدی علیه گروه های دهشت افگن مستقر در پاکستان افزایش یافته است.

ریکس تیلرسن، وزیر خارجه ایالات متحده روز سه شنبه به پاکستان رفت و در ملاقات با شاهد خاقان عباسی، صدر اعظم و جنرال قمر جاوید باجوه، لوی درستیز پاکستان خواستار تلاش های بیشتر آن کشور برای ریشه کن ساختن دهشت افگنان مستقر در پاکستان شد.

وزیر خارجه امریکا همچنین از رهبران ملکی و نظامی پاکستان خواست تا اسلام آباد همکاری های خود روند صلح افغانستان را افزایش بدهد.

کابل و واشنگتن ادعا دارند که پاکستان از گروه طالبان و شبکه حقانی حمایت می کند و به رهبران این دو گروه پناه داده است.

اما وزیر خارجه پاکستان گفت که اخیراً نفوذ کشورش بر گروه طالبان افغان کاهش یافته است.

خواجه آصف گفت: "ما به آنان (وزیر خارجه امریکا) گفتیم که سایر بازیگران با نفوذ در منطقه وجود دارند که ممکن روابط شان با امریکا خوب نباشد اما از جنگ در افغانستان حمایت می کنند."

ظاهراً وزیر خارجه پاکستان به نقش ایران و روسیه در جنگ افغانستان اشاره کرده است.

ایران و روسیه به طور علنی گفته اند که با گروه طالبان در تماس بوده اما حمایت از آن گروه را رد می کنند.