نخستین محمولهٔ نفت خام روسیه به پاکستان رسید 

شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان، امروز ۱۱ جون (۲۱ جوزا) گفت که نخستین محمولهٔ نفت خام روسیه وارد این کشور شد.

این نفت بر اساس توافق جدید میان مسکو و اسلام آباد به بندر کراچی مواصلت کرد که در آن روسیه نفت خام را با تخفیف به پاکستان صادر می‌کند.

شریف در یک تویت نگاشته است: "امروز یکی از تعهداتم را برآورده کردم. نهایت خرسندم از این‌که اعلام می‌کنم که نخستین کارگوی نفت خام که از روسیه با تخفیف خریداری شده به کراچی رسید."

او افزود که این نخستین محمولهٔ نفت روسیه به پاکستان بوده و آغاز روابط جدید میان دو کشور است.

یک مقام پاکستانی در بندر کراچی گفت که روند تخلیهٔ نفت آغاز شده است.

برای نخستین بار در مورد این معاملهٔ تجارتی میان دو کشور در ماه اپریل گزارش شد. این نفت تخفیف یافته با پاکستان که با بحران پرداخت صورت حساب‌هایش مواجه بوده و با خطر ناکامی پرداخت قرضه‌هایش مواجه است، تا حدی کمک خواهد کرد.

خریداری نفت به روسیه نیز یک مجرای دیگر را باز می‌کند و نفت روسیه که در گذشته بیشتر به هند و چین صادر می‌شد، اکنون به پاکستان نیز صادر می‌شود.

بازارهای غربی نفت روسیه به دلیل جنگ اوکراین کاهش یافته است.

اکثریت پرداخت‌های خارجی پاکستان از واردات انرژی است. انتظار می‌رود که واردات نفت خام پاکستان با رسیدن نخستین محولهٔ روسی، سر از دوشنبه به ۱۰۰ هزار بیرل در روز برسد.

تا اکنون در مورد این که پاکستان چگونه قیمت این نفت را پرداخت خواهد کرد، معلومات نشر نشده است، اما اسلام‌آباد در این اواخر طرحی را اعلام کرد که در آن جنس در مقابل جنس را با روسیه، ایران و افغانستان معاوضه خواهد کرد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید پاکستان تجارت جنس در ازای جنس را با افغانستان، ایران و روسیه اجازه داد

تحلیلگران می‌گویند که این ابتکار تجارتی نیازمندی به دالر و خطر قاچاق فرامرزی محصولات انرژی را کاهش خواهد داد.